Rapport från styrelsemötet

Ungdomen och föreningens framtidstro stod i fokus när IFK Göteborgs nya styrelse avhöll sitt andra möte den 12 april – vilket passande nog skedde i Akademins lokaler på Prioritet Serneke Arena.

Positiva signaler från Akademin och sporten

Jonas Olsson berättade om verksamheten. Han pekade på att vi, utöver vinsten i ligacupen, ser mycket lovande tecken i flera åldersklasser. Det är också glädjande att Akademin nu får det erkännande publikt som den förtjänar.

Mats Gren flikade in att spelarna i A-truppen var fulla av beröm för de yngre spelare som nu kommer upp. De känns förberedda och mer redo att ta nästa steg. Såväl Jonas som Mats var överens om att tröskeln till A-truppen är lägre och att vi kommer att få en än större utväxling när Elit 1 förflyttas till Kamratgården och får mer närhet till A-truppen.

De positiva tongångarna gäller även inom A-truppen, där relationen mellan spelare, ledare, stab och sportchef andas harmoni.

Ekonomisk noggrannhet

Genomförda transfers i början av året ger oss bättre förutsättningar under 2018, men alltjämt krävs en hög noggrannhet vad gäller ekonomi. Vi har god kontroll på ekonomin och det finns en mycket god insikt om vad som krävs för att nå våra mål, dock har vi fortfarande utmaningar. Precis som tidigare aviserat jobbar IFK Göteborg vidare med ett tydligt intäktsfokus.

Swishgåvor

Till dags dato (180412) har drygt 220 000 kronor influtit till föreningen via Swish från medlemmar. Det beslöts att dessa medel placeras i IFK-fonden.

Säkerhet, försäljning, publikrekrytering och motionen om damlag

Cecilia Andersson föredrog säkerhetsrapporten. Den nämnde bland annat en satsning på att göra våra SLO mer synliga på arenan och vid samlingar på stan samt deltagande i trygghets- och CSR-projekt.

I samband med matchen mot Hammarby kastades totalt fyra pjäser (två tända och två släckta) mot blåvita läktarsektioner. IFK Göteborg anser att det här är ett fullständigt vettlöst beteende som fotbollen än hårdare måste bekämpa. Vi kommer att driva på i frågan.

Richard Berkling och Anders Ovdahl berättade om ett nytt försäljningsråd som ska bistå vår företagsförsäljning på flera fronter. Avdelningen gör redan ett fantastiskt jobb, trots låg bemanning. För att ge dem än bättre möjligheter att öka intäkter är den pågående rekryteringen av säljare högprioriterad och ska accelereras.

Anna Axvi meddelade att en publikrekryteringsgrupp påbörjat sitt arbete. Allt från hur vi ska sälja fler årskort och öka publiksiffrorna till matchdagsupplevelsen ska ses över. I gruppen ingår Linda Åkerberg, Anna Landberg, Josefine van Ginhoven, Cristopher Lindahl, Gustav Hessfelt samt Anna Axvi.

Motionen kring ett damlag drivs av en grupp innehållande Richard Berkling, Kennet Andersson, Sofia Bohlin och Jonas Olsson. Ett första möte där det fortsatta arbetet lades upp sammanfattades av Richard med orden: ”alla i gruppen har en positiv känsla”.