Ny blåvit bok släpps

Senare i år kommer boken "Fem blåvita ikoner" att släppas av Idrottsförlaget i samarbete med IFK Göteborg.
Det blir fem självbiografier i en volym.

Flera före detta Blåvittspelare, som för vissa kan ha gått lite under radarn, berättar i varsin självbiografi om sina karriärer. Tillsammans utgör deras personliga berättelser ett viktigt bidrag till IFK Göteborgs historieskrivning. Boken “Fem blåvita ikoner” blir en resa från 1960-talet fram till guldåret 2007.

– Jämfört med en del av sina lagkamrater fick bokens fem ikoner – under sina aktiva år – sparsamt med uppmärksamhet. Det alla fem har gemensamt är att de har gjort många framgångsrika år i Blåvitt och att de har ikonstatus bland supportrarna, säger bokens författare Joel Berglund.

Han skrev också Tobias Hyséns bok “Jag är inte klar” tillsammans med Tobbe. Den boken släpptes förra året och har blivit uppskattad bland våra supportrar.
Under hösten kommer spelarna i ”Fem blåvita ikoner” att presenteras allteftersom, men vi kan redan idag avslöja att en av de medverkande är Mikael “Nisse” Nilsson.

– Tack vare sitt stora klubbhjärta, sitt fruktade skott och rekordet i antal spelade A-lagsmatcher är han given i sammanhanget. Nisse berättar sin historia med humor och självdistans, även när svåra ämnen tas upp, säger Joel Berglund.