Supporterinput till nytt lojalitetskoncept

Ett framtida lojalitetskoncept håller på att tas fram för svensk fotbolls elitklubbar på herrsidan.
Nu kan du som supporter vara med och påverka innehållet.

Föreningen Svensk Elitfotboll (SEF) är en intresseorganisation för de 32 klubbarna i Allsvenskan och Superettan. IFK Göteborg är alltså uppdragsgivare till Svensk Elitfotboll, som har i uppdrag att driva utvecklingen av den nationella herrelitfotbollen.

Det är klubbarna i allsvenskan och superettan som har gett SEF i uppdrag att se över ett framtida lojalitetskoncept för Svensk Elitfotboll.

Nu väntar den viktigaste övningen, nämligen att lyssna in de som faktiskt ska använda sig av klubbarnas framtida tjänster – supportrarna. Övningarna kommer att ske digitalt i ett form av ”gamification-spel” där fyra personer utför övningen tillsammans under cirka 60-90 minuter. Spelet kommer att utföras med 15 klubbar ute i landet och Svenska fotbollssupporterunionen (SFSU).

Ett lojalitetskoncept i fotbollens värld skulle kunna användas för att premiera lojalitet genom att erbjuda nationella-, lokala- och klubbförmåner såsom prisrabatter, särskilda erbjudanden och så vidare till lojala supportrar och medlemmar. Det skulle kunna vara allt ifrån vilka som erbjuds åtråvärda Europabiljetter till att du, och/eller IFK Göteborg får en procentuell belöning på din vardagliga konsumtion – utan att du på något sätt behöver förändra din konsumtionsnivå. Den lojalitet som finns till ligornas klubbar är genuin och långsiktig på ett sätt som kommersiella företag mycket sällan kan uppnå. Det ska vi ta tillvara på för ditt och Blåvitts bästa.

För oss som enskild klubb är ett sådant arbete en stor och kostsam satsning och genom att skapa ett koncept på liganivå som kan klubbanpassas, sparar vi både tid och pengar.

SEF har genomfört ett internt arbete för att inventera behoven av ett framtida lojalitetskoncept – som möjliggörs genom den digitala satsning som gjorts av klubbarna i allsvenskan och superettan.

Vi i IFK Göteborg söker nu dig som vill vara med och göra övningarna. Vår SLO Christopher Lindahl kommer att vara facilitator från vår sida. Beräknad start är nu i januari och övningen sker digitalt på kvällstid.

Vi kommer att välja ut ett antal personer i som får representera ett tvärsnitt av vår supporterskara.

Vi söker nu medlemmar enligt följande kategorier:
A. Yngre – Yngre aktiva medlemmar som är intresserade av klubbens utveckling/går på årsmöten (ca 15-35 år)
B. Äldre – Äldre aktiva medlemmar som är intresserade av klubbens utveckling/går på årsmöten (ca 35 år och uppåt)
C. Ungdomsspelare/ledare/föräldrar – Som blivit medlemmar genom sitt engagemang i ungdomsleden
D. Exilsupportrar som vill behålla sitt band till klubben (engagerade medlemmar på distans)

Nedan ser ni inplanerade datum för respektive kategori:
Tisdag 26 januari kl 18.00 – Kategori A
Torsdag 28 januari kl 18.00 – Kategori B
Tisdag 2 februari kl 18.00 -Kategori C
Torsdag 4 februari kl 18.00 – Kategori D

Anmäl ditt intresse till slo@ifkgoteborg.se och berätta lite kort om dig själv och din relation till IFK Göteborg. Christopher kontaktar därefter de som kommer att få utföra övningen.
Till följd av rådande restriktioner kommer vi att hålla övningen digitalt, och kommer utföra övningen med en grupp i taget.