Guldkantat år för akademin

Turneringssegrar, gott om speltid i våra A-lag och stor framtidstro.
– Det känns väldigt bra inför 2023, säger akademichef Jonas Olsson.

De sista träningarna för året är avverkade och lagens julavslutningar har avlöst varandra under den senaste veckan.
Inne på kontoret på Prioritet Serneke Arena är det dock fortsatt aktivitet hela vägen fram till jul.

– Det är full fart med planeringen inför 2023 och vi har mycket spännande att se fram emot, säger akademichef Jonas Olsson.

2022 blev ett minnesvärt och i allra högsta grad ett år klätt i guld med flera framgångar för våra akademilag.

– Det känns som att det har varit ett väldigt långt år och med en helt annan intensitet än vad vi framför allt hade under pandemin, men det har varit ett roligt och bra år med många bra prestationer för vår del.

Inte minst minns vi P14:s vinst i Gothia Cup. Laget som utöver den bedriften även lyckades vinna Future Cup, Nörhalne Cup och Crown Plaza Elit cup under 2022. Ett fint facit att titta tillbaka på.

– Det är verkligen imponerade och det är klart att det ger stor effekt när vi vinner. Sen ska vi komma ihåg att vi inte utbildar lag, utan spelare. Så i de turneringar och serier vi ställer upp i är det inte så att vi har ett renodlat lag med bara spelare inom den åldersklassen. Är du exempelvis 17 år så spelar du inte bara med 17-åriga lagkamrater, utan då spelar vi även med de som är både 15 och 16 år gamla. Vi spelar med ganska unga lag och sätter spelarna före laget, men det är klart att vi vinner ändå och att det också är en del av utbildningen. Så det är fantastiskt bra gjort! Sen vill jag även lyfta våra ambitiösa och skickliga tränare, som gör ett stort jobb med våra tjejer och killar i akademin.

Med årets facit och efter en blick i trupplistor och laguppställningar från årets A-lagsmatcher, kan vi konstatera att även 2023 ser lovande ut.

– Inför 2023 har vi mycket spännande att se fram emot. Så sent som i början på december vann vårt P17-lag Skandinaviska Mästerskapen och bland de spelarna hade vi ett gäng födda 2007 som var med, så det blir extra kul att följa dem eftersom det gick så bra. Vi fyller på underifrån med tjejer och killar födda 2011 och ser att det finns ett stort intresse för att spela här. Ambitionen är att alla ska bli elitspelare och vårt huvudsyfte är att förse seniorverksamheten med välutbildade fotbollsspelare som konkurrerar på högsta nivå. Det betyder mycket att våra A-lagstränare ger våra unga spelare chansen, så det ska de ha en eloge för. Även för de spelare som är överåriga och inte tar plats i vårt A-lag så ser vi att största delen blir elitspelare, vilket är ett fint kvitto för oss.