Supportrarnas blåvita barnbok kan ge miljontillskott

Nu släpps barnboken Blåvita Drömmar, som har skapats av blåvita supportrar.
Varenda krona kommer oavkortat att gå till IFK Göteborg – vilket kan innebära uppemot en miljon kronor när den är slutsåld.

Med start idag säljs boken i Blåvittshopen och under veckan finns också en monter på Bokmässan. Före matchen mot Häcken på söndag kommer Blåvita Drömmar att finnas att köpa utanför Gamla Ullevi.

– Alla kan göra något för klubben. Detta är vårt bidrag. Idén till barnboken kom under förra året när föreningen var inne i en sportslig och ekonomisk svacka. Alla pengar från försäljningen kommer att gå oavkortat till IFK Göteborg, säger Björn Olsson, som är en av personerna bakom barnboken.

Blåvita Drömmar är en barnbok som kretsar kring det blåvita supporterskapet. Under projektets gång har några Blåvittsupportrar arbetat med att skriva, illustrera, finansiera och trycka boken.

Barnen Nadia och Olle är i centrum i berättelsen. Tillsammans upplever de stämningen på arenan, sångerna, målen, färgerna och allt annat som händer på en hemmamatch med Blåvitt.
– Vår dröm är att boken ska väcka Blåvittintresset hos många som inte har kommit i kontakt med klubben tidigare, och vi vill också att de som redan är supportrar ska ha en berättelse att vara stolta över.

IFK Göteborg har mottagit ett antal tusen böcker som är helt supporterfinansierade.
– Vi vill också säga att de sponsorpengar som vi har fått in från både privatpersoner och företag med Blåvitthjärta har gått rakt in i produktionen. Vi har inte tjänat en enda krona på detta och vi kommer inte heller att göra det.

För föreningen finns inga kostnader utan bara intäkter kopplade till barnboken. Intäkterna är öronmärkta till föreningens ungdomsverksamhet.
– Det här är ett väldigt fint initiativ där man valde att säkerställa finansiering och produktion till 100 procent för att hela förtjänsten utan undantag ska tillfalla IFK Göteborg. Om vi säljer samtliga böcker kommer det att generera mycket pengar in till föreningen över tid. Utöver detta är det en fin historia och en högkvalitativ produktion så vi både tror och hoppas att många kommer att vilja köpa boken, säger Erica Berghagen, som är marknads- och kommunikationsansvarig på IFK Göteborg.