Stor engagemang i blåvit anda.
Måndagskvällen innebar medlemsmöte på Elite Park Avenue med över 300 medlemmar på plats – och 975 som följde sändningen.
Här är en summering från mötet.
Vår ordförande Rickard Berkling inledde mötet med en redogörelse av styrelsens arbete och styrelsens syn på verksamheten. Han svarade också på frågor.
– Nuläget handlar en hel del om att titta på vad som gått fel. Hur man än försöker linda in det är det ett massivt misslyckande för A-lag Herr. Vi Inledde året på så vis man inte vill inleda, byta ut huvudtränaren tre veckor innan seriestart, sa Berkling.
Därefter följde rapporter från de olika avdelningarna på Kamratgården. Håkan Mild redogjorde om verksamheten.
– IFK Göteborg är en klubb som berör. Alla frågor har inte varit positiva. Men det finns en otrolig kraft i det engagemang som finns hos våra medlemmar, sa Håkan som även berättade om arbetet med den nya verksamhetsplanen.
– Vi ligger bra till med verksamhetsplanen. Alla internt har fått säga sitt, och alla har varit med och bidragit. Vi ligger eventuellt några veckor efter tidsplanen, men ska vara färdiga i början av året.
Näst på tur var vår ekonomichef Marcus Hermansson som berättade om den ekonomiska utvecklingen under året och de olika beslut som fattats.
– Vi har gått bra ekonomiskt i flera delar av vår verksamhet, och jag är väldigt glad över att vi haft en bra ekonomisk utveckling även tidigare år. Det har skapat utrymme till att göra satsningar. I och med det sportsliga läget i somras var vi tvungna att investera ytterligare i spelartruppen. Det kostar ungefär 30 miljoner kronor att åka ur Allsvenskan och vi gjorde därför bedömningen att investera det vi tyckte var rimligt för att hålla oss kvar. IFK Göteborg mår inte lika bra ekonomiskt som vid den här perioden förra året, men de investeringarna vi gjort gjorde vi under kontroll och ansåg det vara rimligt sett till vad alternativet var.
Publikrekryteringsansvarig Josefine van Ginhoven berättade om publiksuccén för året och hur vi 2023 nådde det högsta publiksnittet sedan 1978.
– Det har varit ett fantastiskt år publikmässigt, och det är frukten vi ser av att i flera år medvetet arbetat utifrån en långsiktig strategi där unga blåvita fått uppleva IFK Göteborg på plats, men också där vi har arbetat med att nå ut överallt och att fylla varje stol. Årskortsförsäljningen har också börjat bra, och vi har vid det här laget sålt fler årskort på de inledande tre veckorna än vi gjorde de inledande månaderna förra året.
Hållbarhetschef Elisabeth Anderton, damlagets chefstränare Peter Svanström, tekniske direktören Ola Larsson och akademiansvarige Jonas Olsson redogjorde därefter för sina delar av verksamheten. Efter varje talare följde en öppen frågestund med respektive talare.