Rapport från medlemsmötet

IFK Göteborg har genomfört årets andra medlemsmöte. 160 blåvita kamrater fanns på plats i Ullevi Lounge.

IFK Göteborgs ordförande Mats Engström inledde och avslutade det drygt två timmar långa medlemsmötet. Efter anförandet fortsatte mötet med bland annat:

IFK Göteborgs ekonomi under 00-talet

Klubbdirektör Max Markusson gick igenom IFK Göteborgs ekonomi under 00-talet för att öka förståelsen kring vart föreningen är idag och den utveckling som skett under de senaste 18 åren. I den transparenta genomgången berördes alltifrån intäkter/kostnader kring transfers och omkostnader kring spelartruppen till publik- och sponsorintäkter kontra placering i allsvenskan.

Ett utdrag ur presentationen kommer att läggas ut på ifkgoteborg.se efter årsskiftet.

Ekonomi 2018

Kassör Jakob Andreasson informerade om det ekonomiska resultatet för det gångna året, som kommer att vara svagt positivt när det presenteras inför årsmötet i mars.

Säsongen 2018 har inneburit en negativ utveckling inom de flesta intäktsdrivande områdena. Det har dock pågått ett arbete kring besparingar kontinuerligt och en del av detta arbete återstår fortfarande, då många avtal är fleråriga. Målsättningen har dock varit att inte behöva spara på elitverksamheten, vilket inte heller har skett.

Verksamhetsplan 2019-2023

Max Markusson visade upp utdrag och exempel ur den verksamhetsplan som kommer att ligga till grund för föreningens arbete under de kommande fem åren. Sportchef Jonas Olsson presenterade på ett mer ingående sätt den del av verksamhetsplanen som rör den sportsliga sidan.

Verksamhetsplanen kommer att presenteras på ifkgoteborg.se efter årsskiftet.

Truppen 2019

Tränare Poya Asbaghi gick igenom den trupp som kommer att finnas på plats vid uppstart i Prioritet Serneke Arena den 3 januari (start 10.15). Föregående säsongs trupp var bland de yngsta i allsvenskan och kommer så att vara även under 2019. En längre frågestund följde därefter, där Poya svarade på frågor om bland annat nästa säsongs utmaningar, potentialen i truppens ålder samt olika truppdelar.