”Ett prövningarnas år”

Under 2020 har ett av hållbarhetsutskottets huvudfokus varit att i allt vårt beslutsfattande påminna oss om vår värdegrund.

Hållbarhet ska genomsyra hela klubben och arbetet med hållbarhet vilar på vår värdegrund. Utskottet representeras av styrelseledamöterna Cecilia Andersson och Marie Svensson och hållbarhetschef Elisabeth Anderton.

– För IFK Göteborg innebär hållbarhet en medvetenhet över tid, där vi förstår att de beslut vi fattar idag ger påverkan framåt. Ett år som 2020 där pandemin gjort att vi alla måste tänka i nya banor, anpassa och förhålla oss till rådande läge har ett av hållbarhetsutskottets huvudfokus varit att hela vägen påminna oss om vår värdegrund. Vi ska stå väl förankrade i den även om snabba beslut varit tvungna att fattas inom olika delar av verksamheten. Det har varit ett prövningarnas år, säger Elisabeth Anderton.

Påtagligt för året har varit de aktiviteter och den träning vi bedriver som riktar sig till barn och unga.

– Behoven har varit stora. Hållbarhetsutskottets styrelseledamöter arbetar till vardags båda i skolmiljön och deras erfarenhet och utbytet har varit värdefullt och gjort att vi snabbare kunnat ställa om och genomföra våra aktiviteter på bästa sätt.

Frågor som har varit återkommande under utskottets möten har bland annat varit att:
– Synliggöra och begripliggöra vårt samhällsengagemang.
– Strategiskt arbeta kring vår värdegrund och vår hållbarhetsplan med främsta fokus under året på jämställdhet och jämlikhet.
– Finansiering och genomförande för aktiviteterna inom IFK i Samhället.
– Samarbeta med Göteborgs Stad, Göteborgsfotbollen och olika klubbar.
– Arbeta med spelarnas roller som förebilder.

– Vår ambition är att lyfta fram våra yngre spelare. Att arbeta strategiskt med vår värdegrund. Vi utbildar inte bara fotbollsspelare utan människor, säger Marie Svensson.

Ekonomi och hållbarhet är två delar som genomsyrar hela organisationen. Den ekonomiska hållbarheten är en återkommande punkt under utskottsmötena och inte minst att finansiering säkerställs för att kunna genomföra relevanta aktiviteter. Bland annat kan det röra sig om bidragsfinansiering i de fall målsättningar och värderingar stämmer överens med bidragsgivare och eventuella samverkansaktörer.

– För att synliggöra och begripliggöra vårt arbete har bland annat en konferens genomförts för ett 50-tal deltagare med representanter från civilsamhälle, näringsliv och offentlig sektor.

Konferensen grundar sig i rapporten ”Fotbollsplanen mitt i byn”, som är skriven av bland andra nationalekonom Ingvar Nilsson.

– IFK Göteborgs samhällsengagemang är en del av vår kärnverksamhet och genom den bidrar vi till ovärderlig samhällsnytta. Vi bidrar till ökad integration, ökad sysselsättning för människor som står utanför arbetsmarknaden och vi bidrar till en förbättrad hälsa både fysiskt och psykiskt. Detta blev än mer påtagligt efter mitt deltagande på konferensen. Där representerade jag både IFK Göteborg och Änglagårdsskolan. Jag kan verkligen rekommendera intresserade att ta del av rapporten ”Fotbollsplanen mitt i byn”, säger Cecilia Andersson.

Vi har också deltagit under träff gällande barn och ungas hälsa tillsammans med Generation Pep och Länsstyrelsen.

Tillsammans med ArbVux och i rådande pandemi har vi erbjudit ett 60-tal ungdomar sysselsättning i form av sommar- och vinterjobb. Ungdomarna har utbildats till ledare inom IFK i Samhället och några är fortsatt aktiva i vår kontinuerliga verksamhet och har funnit en gemenskap och tillhörighet inom IFK Göteborg.

Barnboken Blåvita Drömmar har gett både finansiering till IFK i Samhället och blivit ett verktyg att använda oss av i våra olika aktiviteter. Den har hjälpt oss att nå ut med vår värdegrund och bidragit till ökad läskunskap.

– Under 2021 kommer fokus fortsatt att vara att utveckla individer positivt såväl fysiskt som psykiskt. Att kvalitetssäkra våra uppdrag utifrån hållbarhetsperspektivet och öka närheten mellan ungdomar i staden, akademi och elit, säger Elisabeth Anderton.