Skadegörelsen måste upphöra

IFK Göteborg tar avstånd från skadegörelsen mot Gais.

Den senaste tiden har vi sett flera negativa händelser som har drabbat främst Gais.
IFK Göteborg vill med detta tydligt ta avstånd från händelserna och agerandet.

Vi ser alla fram emot att äntligen spela derby mot Gais i Allsvenskan. Matcherna mellan Blåvitt och Grönsvart kommer att bli något alldeles extra för alla som älskar fotboll. Men den senaste tidens skadegörelse mot Gaisgården och den minnesplakett som Gais satte upp på Storgatan är oacceptabelt.

Det är inte att visa stöd för IFK Göteborg.
Tvärtom skapar dessa händelser bara negativa konsekvenser för alla som drabbas av dem – både Gais och IFK Göteborg. Föreningarna samarbetar tätt i denna fråga och har en god dialog. Mot skadegörelsen spelar vi i samma lag.

Flera gånger har IFK Göteborg stöttat Gais vid skadegörelse och vice versa. Då har vi fått hjälp av blåvita partners – alltså supportrar som driver företag – som har stöttat med personal, arbetstid och andra kostnader kopplade till rengöring, sanering och iordningställande av platser som är viktiga för Gais. Det är ofta dyrt och resurskrävande. Det är alltid onödigt.

Har du förstört för Gais så har du alltså förstört även för IFK Göteborg.
Det räcker nu.