2019 firar Serneke tio år som sponsor till IFK Göteborg. Samtidigt tar de
över som huvudpartner efter Prioritet Finans och blir tredje företag under den 114-åriga blåvita historien att ta plats på matchtröjans bröst.
Serneke blir från och med 2019 IFK Göteborg största partner. Avtalet sträcker sig över fem år.
– Vi sa när vi gick in första året som partner att vi skulle växa med IFK och växer vi som bolag ska vi fortsätta engagera oss i klubben. Vi har nu varit med i tio år och byggt nya Kamratgården och Prioritet Serneke Arena och ser det som en naturlig utveckling att hänga med som ny huvudpartner, säger Ola Serneke, ägare och VD för det snabbt expanderade byggföretaget.
Han fortsätter:
– Vår filosofi i bolaget är att vi ska ge tillbaka till nästa generation och fokusera på samhället mer än att bara titta till det exakta värdet. Det är otroligt viktigt att ta sitt ansvar som bolag. Man går in i en sådan här satsning för att skapa något som attraherar unga att träna och att skapa en bättre folkhälsa.
Max Markusson, klubbdirektör IFK Göteborg:
– Vi är oerhört nöjda med att Serneke väljer att visa att man tror på den vägen som klubben har stakat ut för framtiden genom att signera ett femårigt avtal som huvudpartner.
Vi är otroligt glada att Serneke växlar upp till att bli föreningens största partner
Sernekes engagemang i IFK Göteborgs utveckling och arbete har under åren tagit sig uttryck på fler tydliga sätt än bara på lagets tröjor. 2012 invigdes Kamratgården och 2015 Prioritet Serneke Arena, Nordens största multisportarena med fullstor fotbollsplan, där klubben tränar och bedriver både sin fotbollsakademi och skolverksamhet.
Serneke har byggt båda dessa anläggningar och har även del i IFK Göteborgs CSR-arbete, där projektet ”Planer för framtiden” – anläggandet av fotbollscourts i några av Göteborgs förorter – är ett exempel.
Erica Berghagen, marknads och kommunikationschef i IFK Göteborg:
– Vi är otroligt glada att Serneke växlar upp till att bli föreningens största partner. I deras övergripande målsättningar om att gynna nästa generation med glädje och gemenskap ska vi tillsammans och med långsiktiga satsningar på barn och ungdomar göra skillnad i det samhälle där vi verkar.
Serneke blir därmed, efter ICA och Prioritet Finans, blott det tredje företaget som tar plats på bröstet på IFK Göteborgs matchtröja.