Erica Berghagen – ny marknads- och kommunikationschef

IFK Göteborg förstärker och förändrar sin organisation. Erica Berghagen blir marknads– och kommunikationschef samt ansvarig för en nybildad enhet i föreningen.
– Jag hoppas bland annat kunna bidra med en tydligare bild av föreningens framtida riktning, säger hon.

Blåvit är hon sedan det glada 80-talet, då IFK Göteborg erövrade Europa. Bredvid den aktiva fotbollskarriären i Askims IK extraknäckte en ung tjej på Ullevi.
– I samband med matcherna sålde jag godis till åskådarna på läktaren. Och blev samtidigt en frälst ängel, säger Erica Berghagen, som ett 30-tal år senare blir en ännu större del av föreningen i egenskap av en nyinrättad tjänst som marknads- och kommunikationschef och ansvarig för en ny enhet där de tidigare avdelningarna marknad, försäljning, Blåvittshopen, media och reception slås ihop till en.

Erica kommer närmast från en tjänst som kundansvarig projektledare på reklambyrån Ellermore. Tidigare anställningar är bland annat Forsman & Bodenfors där hon jobbade med kunder som Tele2, Ving, Libero och Oatly, Brandspot där hon var kommersiellt ansvarig för VM-seglingarna på Marstrand och VD på Frihamnen Arena.

Det är en investering i kompetens för att bli starkare och bättre

Tidigare i yrkeslivet har Erica också producerat lokaltidningar och arbetat på Dragster Kommunikation. Parallellt har hon utbildat sig på Berghs reklamskola och Norges kreativa högskola i Oslo.
– Jag brinner för frågor som rör organisationsutveckling. Ur mitt perspektiv handlar uppdraget hos IFK Göteborg om att se den stora bilden och skapa förtroende med hjälp av tydlighet, kommunikation och transparens. Oavsett om man är spelare, partner, supporter eller personal är det viktigt att känna förtroende och inte minst stolthet över att förknippas med ett så fint varumärke. Nu ska vi fortsätta att jobba med att fylla varumärket med rätt saker som finns naturligt i klubben, säger Erica och fortsätter:
– I sista änden handlar allt som görs på Kamratgården om att stödja den sportsliga verksamheten och att ge den så goda förutsättningar som möjligt. Jag ser en enorm potential genom att samla ihop de olika avdelningarna till en.

Klubbdirektör Max Markusson om nyrekryteringen:
– Det handlar dels om att anpassa oss efter och möta den föränderliga tid vi lever i. Jag brukar alltid använda ordet organism istället för organisation, då det saker och ting hela tiden rör på sig och det som gäller idag kan se helt annorlunda ut i morgon, om en vecka eller ett halvår. Dessutom är det en investering i kompetens för att bli starkare och bättre.

IFK Göteborg kommer även att anställa en ledningskoordinator som ska understödja Klubbdirektör i arbetet med föreningens verksamhetsplanering samt i den nya ledningsgrupp som utsetts och som består av klubbdirektör, ekonomichef, sportchef, CSR-ansvarig samt marknads- och kommunikationschef. Till tjänsten som ledningskoordinator har Sofia Hultberg från Göteborg & Co rekryterats.

Båda tjänsterna tillsätts 17 september.

Fakta: Erica Berghagen.
Ålder: 45 år.
Bor: Kullavik.
Familj: Maken Kristian, döttrarna Ida, 16, och Alice, 13.
Fritidsintressen: Utförsåkning, löpning, resor.