Tack för allt, P-O

En av de stora ledarna i vår stad har återförenats med alla änglar i himlen. P-O Johansson har lämnat IFK och hela idrotts–Göteborg i sorg och saknad.

Sedan IFK Göteborg bildades 1904 har det naturligtvis funnits ett stort antal eldsjälar och ideellt arbetande personer som alla bidragit till föreningens framgångar och historia. Få kan dock jämställas med P-O Johansson.

Under 15 år (1960–1975) fungerade han som lagledare för a-truppen. I den rollen fick han uppleva båda sidor av det mynt som gör idrott så fascinerande. 1969 firades föreningens sjunde SM-guld. Säsongen efter hjälpte det inte att supportrar försökte rycka upp stolparna på Eyravallen i Örebro. IFK Göteborg degraderades till näst högsta divisionen.

P-O Johansson var dock ingen man som gav upp vid motgång, utan fanns självklart med under alla de tunga åren i division 2. Då han lämnade ifrån sin uppgift efter 1975 blev det sju år (1976–1982) i IFK Göteborgs styrelse.

När det beslutades att gamla Gamla Ullevi i början av 90-talet skulle rustas upp och åter användas som matcharena var Johansson, till vardags på Fritid Göteborg, en av de drivande krafterna.

Nu var det inte bara fotboll som låg P-O varmt om hjärtat. Handboll och anrika Heim hade också en central plats hos Johansson. Från guldåren i slutet på 50- och 60-talet fram till mitten av 2000-talet, då klubben med P-O Johansson som ordförande gjorde ett nytt försök att komma tillbaka som ett storlag.

Han var även, tillsammans med Sven-Agne Larsson, initiativtagare till ”Gubbdagis”, som startades på Gamla Ullevi 1993 och som fortfarande lockar både yngre och äldre idrottsprofiler till fika och spännande föredrag varje vecka.
– En ledare och genuin föreningsmänniska som alltid såg till spelarnas och klubbens bästa. Därmed inte sagt att han inte ställde krav eller påpekade om något inte sköttes som det borde. Personligen är det en väldigt god vän som gått bort, säger Ralph Öberg, mångåriga kamrat och kollega i IFK Göteborg.

Våra tankar går till de närmaste och vi sörjer med dem en av de största ledarprofilerna i idrottsstaden Göteborg. P-O Johansson blev 85 år.