Födelsedag med Karlsro och unik databas

Födelsedag. 115 år. Det firar IFK Göteborg bland annat tillsammans med supporterklubben Änglarna vid Karlsrofältet. Dessutom genom att presentera en helt ny och unik databas.

4 oktober 1904 bildades kamratföreningen IFK Göteborg. I sedvanlig ordning kommer en en högtidlig och återkommande ceremoni, arrangerad av Änglarna, att uppmärksamma vår födelsedag. Med en klädkod innehållande två speciella färger blir det en änglamarsch från minnesstenen vid Karlsrofältet, där den första matchen spelades (5–1 mot Viking). På plats finns bland många andra IFK Göteborgs ordförande Mats Engström.

Födelsedagen innehåller dessutom lansering av en ny och helt unik databas, framtagen av Jens Hallberg som återfinns på ifkdb.se. Det är ett ideellt projekt, vars syfte är att påminna om den den blåvita historien från 1904 fram till idag.
Via ett antal källor, många arkiv och oräkneligt antal timmar har Jens skapat en digitaliserad dokumentation som inte funnits tidigare.
– Jag har under det senaste året lagt mycket av min fritid på att utveckla en sajt med syftet att synlig- och tillgängliggöra den blåvita historien. Det hela är sprunget ur tanken att ingen kan göra allt, men alla kan göra något för Blåvitt och eftersom jag inte är så vass på att sparka boll, men däremot jobbat mycket med databaser och visualisering av data, så väcktes idén om en sajt där man kan hitta information om alla matcher, alla motståndare och alla som någonsin representerat IFK Göteborgs a-lag. De förtjänar att bli ihågkomna för evigt, säger initiativtagaren och personen bakom projektet.