”Arbetet inför 2021 är igång på allvar”

En sportsligt tuff säsong ska bytas mot ett 2021 där vi blickar uppåt och framåt.
Så resonerar sportrådet när 2020 sammanfattas.

Sportrådet är ett utskott med rådgivande uppdrag från och till IFK Göteborgs styrelse. Sportrådet fungerar också som ett stöd för den sportsliga ledningen. Under 2020 har Mats Engström och Jonas Henriksson från styrelsen deltagit tillsammans med Max Markusson, Kennet Andersson och Pontus Farnerud från Kamratgården.

– Det är Kennet, Pontus och Jonas som har stått för den sportsliga spetskompetensen i gruppen. Max och jag balanserar med dels ytterligare styrelseperspektiv och med ögonen på hur eventuella sportsliga förändringar påverkar den dagliga verksamheten i klubben, inte minst ekonomiskt, säger ordförande Mats Engström.

Under det turbulenta allsvenska året har i stort sett alla positioner och personer varit under luppen i och kring herrtruppen. I vinterfönstret värvades Alexander Jallow och diskussioner om och med Jakob Johansson inleddes.

– Vi försöker hålla god kontakt med alla blåvita spelare som är ute i världen och som kan tänkas vilja hem till Kamratgården. Jakob är ett sånt exempel och det kändes väldigt bra att knyta honom till oss under våren, säger Pontus Farnerud, som när vi inledde året arbetade som assisterande sportchef till Kennet Andersson.

Letandet efter en ny mittback blev en långdragen process, minns Pontus.

– Vi ville träffa helt rätt och var väldigt noggranna i vår scouting. När pandemin kom kastades det mesta upp i luften på grund av all ovisshet. Övergångsfönstren flyttades och förlängdes, vilket också innebar en utmaning för oss precis som för alla andra svenska klubbar. Det var och är en historiskt svår och unik situation. Förutsättningarna för att bygga en slagkraftig trupp förändrades hela tiden med tanke på det osäkra ekonomiska läget.

Från akademin flyttades Jesper Tolinsson och Isak Dahlqvist upp. Under sommaren tog vi in Mattias Bjärsmyr och Alexander Farnerud, som gav laget såväl erfarenhet som trygghet och kvalitet.

När övergångsfönstret hade stängts konstaterades en skada på Robin Söder, som tvingade honom till operation. Christian Kouakou från Brage värvades in, liksom Pontus Wernbloom.

– Det ska sägas att IFK GBG Transferintressenter AB har täckt upp kostnaderna för vissa av spelarna under 2020 och att dessa därför inte belastade årets budget. Samtidigt har flera av spelarna gått med på för klubben förhållandevis gynnsamma avtal, säger Mats Engström.

Efter att Nzuzi Toko och Victor Wernersson lämnat togs Sebastian Eriksson och Yahya Kalley in.

Säsongens enskilt största förändring kom 3 september när vi gick ut med nyheten att Poya Asbaghi entledigas som chefstränare. Dagen efter klev Kennet Andersson av som sportchef och ersattes av Pontus Farnerud. Veckan efter det tillträdde Roland Nilsson som ny chefstränare.

– Det ska bli spännande att se vad Rolle kan göra med laget efter en förhoppningsvis bra försäsong. Jag vet att arbetet inför 2021 är igång på allvar sedan länge, säger Mats Engström.

Efter omgång 30 presenterades några av de första förändringarna i ledarstaben kring herrlaget och första nyförvärvet blev klart. Mittbacken Carl Johansson från Falkenbergs FF är en spelare som har scoutats under lång tid och som har varit uppe för diskussion i sportrådet löpande. Även Mattias Bjärsmyr har accepterat en förlängning av sitt kontrakt med ytterligare ett år.

Nu fokuserar Pontus Farnerud – som går in i sitt första övergångsfönster som huvudansvarig för sporten – på att bygga 2021 års IFK Göteborg.

– Detta är ett år som ingen i Blåvitt är nöjd med. Vi vill mer och vi kan ännu bättre. Vi är självklart väldigt glada över framgångarna i svenska cupen, men sett till det stora hela är en tolfte plats i allsvenskan långtifrån var vi vill vara. Vi vill alla att 2021 ska bli mycket bättre och jag hoppas att förutsättningarna kommer att finnas där. Jag tror att vi kommer att se en hel del förändringar och vi har som ambition att förändra en del i truppbygget, säger han.