Fördjupat IFKdb-samarbete

Ett av våra supportersamarbeten tar nästa steg när all vår hemsidesstatistik numera hämtas från IFKdb.se.

Nu kan alla supportrar dessutom hjälpa till med byggandet av en ännu rikare bildbank.
– Allt är av intresse, säger IFKdb-grundaren Jens Hallberg.

Det är snart två år sedan Blåvittsupportern Jens Hallberg lanserade den unika databasen. Det ideella projektet är en blåvit skatt som innebär en kartläggning och insamling av alla tänkbara händelser från 4 oktober 1904 och framåt – och till och med ännu längre bak i tiden. Via ett antal källor, många arkiv och oräkneliga timmar har Jens skapat en digitaliserad dokumentation som inte har funnits tidigare.

Sedan starten har Jens vidareutvecklat sidan och samarbetat med IFK Göteborg. Nu tar vi nästa steg tillsammans. Statistiken på föreningens officiella hemsida hämtas numera direkt från IFKdb.se.

– Jag tycker så klart det är väldigt kul att min databas framöver kommer driva även statistiken på officiella hemsidan. Hela projektet har ju sedan dag ett handlat om att göra något för IFK Göteborg och för alla som representerat föreningen. Det fördjupade samarbetet är ju en slags kvalitetsstämpel jag kan känna mig stolt över, säger Jens.

Framöver är det mycket på gång på IFKdb.se. Som ett större fotoprojekt där Jens gärna tar hjälp från alla blåvita som kan tänka sig att bidra.

– Jag tar mycket gärna emot ännu fler inscannade äldre fotografier som matchbilder, lagbilder, porträtt och liknande, men också nyare bilder supportrar har tagit själva relaterade till IFK Göteborg.

Jens har katalogiserat över 6 000 Blåvittrelaterade foton som alla har märkts upp med vilka personer som syns på bilderna, vilken match de är från och därmed också vilken dag och motståndare vi spelade mot. Det finns bland annat 174 foton där Bebben är med, 263 på Tobbe Hysén och 507 foton tagna i matcher mot AIK. De är fördelade ungefär jämnt mellan runt 3 000 foton tagna under perioden 1904-1970 av mycket varierad kvalitet och 3 000 bilder tagna mellan 2011 och 2021. De senare är nästan uteslutande från supporterfotografer som till exempel Emelie Hübner och Fredrik Aremyr, säger Jens och fortsätter:

– Tyvärr finns ett stort glapp på 40 år mellan 1971 och 2010 där bara 121 foton är med i databasen då foton tagna denna period är belagda med upphovsrätt, vilket jag inte hittat någon lösning på. Jag kommer ha svårt att ta emot fysiska kort. Jag är lite geografiskt begränsad eftersom jag bor i Småland, men inscannade bilder, digitala foton från 2000-talet och till och med fotoalbum fotade med mobilkamera är av intresse. Primärt är det matchbilder jag är ute efter, men allt Blåvittrelaterat är intressant.

Slutligen har Jens också en väldigt specifik efterlysning.

– Erik Larsson spelade för IFK Göteborg åtminstone 1927-1932, först i IV-laget, sen i III-laget, följt av B-laget innan han 1931 testades i A-laget. 1932 gjorde han fyra allsvenska matcher, men därefter försvann han spårlöst i historien. Idag vet ingen vem han var, trots att han eftersökts länge och otroligt noggrant av fotbollshistoriker. Kanske finns det någon där ute som vet med sig att de haft en morfar eller farfar med det namnet som spelat fotboll. Han bör ha varit född cirka 1908, plus/minus fyra-fem år, och befunnit sig i Göteborg 1927-1932 – men kanske varken förr eller senare.

Vill du bidra till den blåvita databasen, kontakta Jens på jens@ifkdb.se.