Unik fotobok till föreningen

I över tio år har fotografen Fredrik Aremyr följt och dokumenterat det blåvita supporterlivet.
För att fira jubiléet släpper han nu en unik bok fylld med bilder från det senaste decenniet.
– Jag vill ge något extra tillbaka till föreningen som står så många människor nära, säger han.

Över 100 sidor och 390 bilder. Boken ”Från början till slutet, blåvita supportrar” har tryckts i fem exemplar och tre av dem kommer att finnas på Kamratgården.

– Jag vill att alla som kommer in på Kamratgården ska få möjlighet att se och ta del av vårt supporterskap. Det ena exemplaret kommer att finnas i receptionen för alla besökare. Det andra kommer få en plats i spelarrummet. Tanken är att boken ska vara en påminnelse om vilka de spelar för och betydelsen av stödet från alla som bryr sig om IFK Göteborg. En bok hamnar i Blåvittshopen och den sista ska gå till akademin, säger Fredrik.

Fredrik har själv en lång relation till IFK Göteborg. Han är i stort sett uppvuxen på Kamratgården. Hans pappa kom till klubben som ungdomsledare 1980 och verkade i Blåvitt fram till 2010. Fredrik hängde ofta med, både på träningar och matcher. Han spelade dessutom i vår ungdomsverksamhet under många år.

– I och med detta var föreningen alltid nära och Kamratgården blev ett andra hem för mig. Under uppväxten lärde jag mig mycket om klubbkänslan som drev otaliga ledare, spelare och personal till sitt yttersta för att göra sitt bästa för Blåvitt, säger han.

2011 kom första kontakten med Supporterklubben Änglarna där Fredrik bland annat började fota våra matcher, bilder på läktarna och våra supportrar. Det är de tusentals bilder som har mynnat ut i skapandet av boken ”Från början till slutet, blåvita supportrar”.

– Bildbanken är numera stor och efterfrågan på bilder från gamla matcher växer. Jag har byggt på mig en bildskatt och historia för många där ute att ta del av. Det som är fantastiska minnen för mig är även det för så många andra. Det är roligt att de som besöker Kamratgården framöver kommer att kunna ta del av en bit av vår gemensamma supporterhistoria. Vi ser också på möjligheterna att ta fram exemplar till försäljning, beroende på hur många som anmäler sitt intresse, säger Fredrik.

Är du intresserad av att köpa ett eget exemplar av boken ”Från början till slutet, blåvita supportrar”? Fyll i anmälan här!