Attention Mölndal gästar matchen

Precis som på tidigare hemmamatcher gästas vi av en organisation som bland annat uppmärksammas i en intervju i halvtid.
På söndag kommer Attention Mölndal på besök till Gamla Ullevi.

Attention Mölndal är en lokalförening till Riksförbundet Attention, en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) som ADHD, autismspektrumtillstånd (AST), språkstörning och Tourettes syndrom.
Attention arbetar för att personer med NPF ska bli bemötta med respekt och få det stöd de behöver i skolan, på arbetsmarknaden och på fritiden. Organisationen arbetar också för att anhöriga ska få ökat inflytande och avlastning.
Lokalföreningarna är kärnan i Attentions verksamhet. De finns på runt 60 platser runtom i landet. Där kan du träffa andra som befinner sig i en liknande situation och delta i aktiviteter eller samtalsgrupper.

– Jag har själv ADHD och är mamma till en son med autism. Det är från hans svårigheter som jag fått mitt driv att kämpa för förändring av samhällets inställning till alla dessa barn och unga som kämpar varje dag för att passa in. Tillsammans med ett gäng andra drivna mammor var jag med och startade upp Attention Mölndal i augusti 2020 och nu är jag ordförande i föreningen, säger Charlotte Boqvist från Attention Mölndal.

Har du något specifikt medskick till den blåvita publiken?
– Personer med NPF är inte sina funktionsnedsättningar, utan i första hand individer med egna unika personligheter. Så bara för att du känner någon som har adhd betyder inte det att alla med adhd är på samma sätt.

Vilken roll spelar organisationen i samhället?
– Attention Mölndal jobbar starkt för att barn och unga med NPF ska få en meningsfull fritid med aktiviteter som är anpassade utefter deras behov. Vi anordnar aktiviteter för att ge dessa barn och unga ett sammanhang och kunna känna en tillhörighet med andra i samma situation.

Organisationens uppdrag är att stötta och vara en mötesplats för personer med NPF, anhöriga till personer med NPF och andra intresserade. Det gör görs genom träffar och nätverkande. Attention jobbar aktivt med att öka förståelsen för personer med NPF genom information och utbildning.