Bokslutskommuniké och verksamhetsberättelse

Nedan är bokslutskommuniké, verksamhetsberättelse och styrelsens svar på inkomna motioner inför årsmötet 2 mars.

IFK Göteborg redovisar en vinst på 12,4 miljoner kronor för räkenskapsåret 2021.
Här är nyckeltalen för klubbens ekonomi det gångna året.

Räkenskapsåret 2021 har likt 2020 varit präglat av den pågående Covid-19-pandemin. Osäkerheten kring framför allt publikfrågan har påverkat biljettförsäljning men även partnerintäkter. Föreningen har under året erhållit statligt stöd och stöd från RF. I slutet av räkenskapsåret förvärvade koncernen Anno 1904 Fastigheter AB.

Koncernens nettoomsättning ökade till 145,2 MSEK (122,3) och årets resultat uppgick till 12,4 MSEK (-0,6) efter skatt. Nettoomsättningen exklusive spelartransfers ökade till 106,2 MSEK (100,2).

Det egna kapitalet har under året ökat till 35,8 MSEK (22,5). Den omräknade soliditeten har ökat till 15,4 % (14,4) och likvida medel vid årsskiftet uppgick till 21,1 MSEK (16,3). Minskningen i soliditet härleds till återköpet av Kamratgården samt förändring i redovisning av föreningens pensionsutfästelser.

– IFK Göteborg är nu ekonomiskt och strukturellt på en nivå från vilken vi kan börja blicka framåt och mer aktivt driva vår utveckling framåt. Den ekonomiska stabiliteten ger oss möjlighet till ökad sportslig satsning samt en systematisk utveckling av IFK Göteborgs strategi inklusive hur vi vårdar vårt varumärke och utvecklar vår affär. Vi behöver fortsatt vara ödmjuka inför utmaningen och fortsätta den inslagna vägen med målmedvetet arbete och hög precision i våra satsningar. Men vi kan idag i större utsträckning skapa våra egna förutsättningar och kan undvika affärer under ekonomisk press vilket både ger en sportslig stabilitet men också bättre lönsamhet i verksamheten, säger ordföranden Richard Berkling.

Ekonomichef Marcus Hermansson:

– Vi är tillfreds med den ekonomiska utvecklingen. Vi jobbar målmedvetet med vår långsiktiga plan om att stärka och stabilisera vår finansiella ställning. Det är positivt att vi förbättrat likviditeten i förhållande till 2020 och att vi har ökat vårt eget kapital. Nu handlar det om att ta nästa steg vilket innebär att ytterligare öka våra intäkter och skapa en stabilitet på dessa nivåer för att ge förutsättningar till ytterligare sportslig satsning, säger ekonomichef Marcus Hermansson.

Ekonomisk sammanfattning 2021 för IFK Göteborg (2020 inom parentes)
• Nettoomsättning: 145,2 MSEK (122,3)
• Vinst vid försäljning av spelare: 39,0 MSEK (22,0)
• Driftsunderskott: 20,7 MSEK (15,8)
• Resultat efter skatt: 12,4 MSEK (-0,6)
• Eget kapital 2021-12-31: 35,8 MSEK (22,5)

Vid frågor kontakta:
Håkan Mild, klubbdirektör
Marcus Hermansson, ekonomichef

Här finns du verksamhetsberättelsen för 2021.

Här finner du styrelsens svar på inkomna motioner till årsmötet 2 mars.