Guld och silver i Gothia Cup

Tre historiska guld har nu blivit fyra.
P14 vann sin final i årets Gothia Cup samtidigt som F18 och P13 tog silver.
– Ett tydligt kvitto på att allt hårt arbete lönat sig, säger vår akademikoordinator Christian Djuvfelt.

Gothia Cup är över för den här gången.
Tre av våra lag tog sig hela vägen till final – där det blev ett guld och två silver.

– Tjejerna och killarna som representerat IFK Göteborg i den här turneringen har gjort det väldigt bra. Även om det svider att falla på målsnöret i två finaler är vi väldigt nöjda med prestationerna i år. Jag gläds med P14 som får fira ett guld efter att ha genomfört en fantastisk turnering, säger Christian Djuvfelt, koordinator och värdegrundsansvarig i vår akademi.

Dagen inleddes på Heden och SKF Arena, där P13 ställdes mot franska Gardanne Biver FC.
Där utspelade sig en jämn match där inget av lagen lyckades att spräcka målnollan.
Matchen avgjordes i stället på straffar, där det franska laget till slut stod som segrare med 5–4.

Även P14 ställdes mot franskt motstånd i form av AS Meudon. 2–0 i halvtid till oss, följt av en fransk och reducering – men till slut en Blåvitt-seger med 2–1 och därmed vårt fjärde Gothia Cup-guld hittills.

F18 fortsatte finaltåget på Gamla Ullevi inför storpublik, där norska Avaldsnes IL dessvärre blev numret större och vann matchen med 2–0.