Hybridårsmöten – eller något annat alternativ?

IFK Göteborg utreder för närvarande formerna för föreningens framtida årsmöten.
En utredningsgrupp har tillsatts och arbetet har pågått sedan i våras.
Nu bjuds föreningens medlemmar in till dialog i frågan.

Nu har du chansen att vara med och påverka föreningens arbete framåt. Anmäl dig till dialogen om hybridmöten och framtidens årsmöten för IFK Göteborg.

Uppdrag och utredare
Beslut om utredningen fattades under årsmötet 2022. Uppdraget är att:
· Utreda förutsättningar för och sannolika konsekvenser av ett införande av hybridårsmöten.
· Utreda alternativa sätt att uppnå ett breddat demokratiskt deltagande.
· Inkludera medlemmarnas synpunkter i analysen, via dialog med referensgrupper samt löpande återrapportering.
· Vid 2022 års sista medlemsmöte redovisa slutrapport samt presentera ett förslag till årsmötet 2023 om hur breddat demokratiskt deltagande kan uppnås, vid behov inklusive förslag på nödvändig stadgeändring.

Som ansvarig för utredningen har styrelsen utsett Anders Almgren, som valdes in som styrelseledamot 2021. Till sin hjälp har han Hans Rothenberg, som medlemmarna känner från upprepade uppdrag som mötesordförande vid just IFK Göteborgs årsmöten.

Arbetsgång
Utredarna har, med stöd från medarbetare i föreningens dagliga verksamhet, under våren och sommaren börjat sammanställa ett underlag. Detta kommer bestå av information och perspektiv inhämtade från fackexpertis, delar av idrottsrörelsen samt dialog med representanter för medlemsbasen.
Ambitionen är att vid årets andra medlemsmöte presentera underlaget, tillsammans med ett förslag om vägen framåt. Beslut i frågan fattas vid årsmötet 2023.

Informerande dialog
Dialogen med referensgrupperna syftar till att bredda perspektiven. Den är inte styrande för utredarnas förslag, utan en del av utredarnas samlade bedömning.
För referenssamtalen har hittills etablerade forum för dialog använts, så som Supporterrådet samt intressentgrupper som Gamla Kamrater respektive Supporterklubben Änglarna och den organiserade supporterkulturen.
Utredarna vill dock även sätta upp en plattform för samtal, där förhoppningsvis alla intresserade medlemmar ska få en möjlighet att delta.

Om mötet
Mötet hålls preliminärt i månadsskiftet september/oktober. Det kommer vara digitalt och pågå i upp till två timmar.
Exakt datum och tid fastställs tillsammans med de medlemmar som anmäler intresse för deltagande.

Vill du delta?
Vi är särskilt intresserade av samtal med medlemmar som bor långt från Göteborg, eller som av andra skäl har praktiska svårigheter att delta på föreningens årsmöten. Alla är dock välkomna.
Intresseanmälan skickas till anders.almgren@ifkgoteborg.se.
Anmälan ska vara inne senast fredag 16/9 klockan 12.00. Därefter kommer dialog om tid inledas.
Ange medlemsnummer i anmälan. Frågor eller allmänna synpunkter hänvisas till ovan kontaktadress.