Nytt supporterrådsmöte i veckan

Supporterrådet, som bildades 2021, hade under veckan sitt femte möte.

För att IFK Göteborg ska fortsätta utvecklas och frodas behöver vi bli fler på våra läktare. En framgångsfaktor för detta är samarbetet mellan föreningen och supportrar. Som ett led i detta startades Supporterrådet under 2021. Gruppen fungerar som ett idéforum, bollplank och stöd till föreningen, där huvudfokus är att arbeta för välfyllda läktare på både kort och lång sikt.

Deltagarna är en mix av personer med blandade bakgrunder: årskortsinnehavare och biljettköpare, sitt- och ståplats, göteborgare och exilänglar. Målsättningen är att ha representation från hela det blåvita kollektivet för att kunna få med så många olika perspektiv som möjligt.

– Det är väldigt givande att träffa och diskutera med supportrar från olika sektioner på läktaren. Våra upplevelser och åsikter skiljer sig stundtals markant och att ges möjlighet att diskutera och förstå varandra är väldigt nyttigt. Vi vill ju alla bidra med vad vi i slutändan tror gynnar IFK Göteborg på bästa sätt, säger Fredrik Artursson, Blåvittsupporter och en av deltagarna i Supporterrådet.

I onsdags hade vi vårt femte möte. Vi diskuterade bland annat nuläge kring årskortsförsäljning och aktiviteter i samband med vårens matcher (omgång 1-10). Deltagarna lyfte fram avsaknaden av blåvita mötesplatser, exempelvis barer och restauranger, i samband med match. Det finns även önskemål om en ökad tydlighet från föreningen kring matchevenemang, affischer och annat för att möjliggöra för supporterinitiativ som kan vara publikrekryterande.

– Det känns väldigt fint att vi supportrar inkluderas i beslut som rör föreningen. Det har till exempel handlat om att bolla nya idéer och höra supportrarnas syn på dessa. Blåvitt har också varit väldigt lyhörda kring vår feedback och flera saker som vi har föreslagit har vi sedan kunnat se genomföras. I andra fall har vår input lett till att man har justerat olika initiativ och idéer. Det känns verkligen som att klubben lyssnar på och värderar oss supportrar.

Ambitionen är att Supporterrådet ska träffas vid fyra till sex tillfällen per år. Utöver det har man kontinuerlig kontakt via mejl och andra digitala forum. Varje möte protokollförs och en tydlig att göra-lista tas fram för att vi, på ett enkelt sätt, ska gå från ord till handling. Nästa möte hålls i slutet av april, där vi kommer att blicka mot sommaren och höstens matcher.

Har du idéer eller tankar som vi borde ta upp i Supporterrådet? Eller vill du vara en del av Supporterrådet?
Mejla en intresseanmälan till slo@ifkgoteborg.se.