Han är vår nye säkerhetschef

Välkommen, Jonas Arlmark!

Jonas Arlmark, 55, är ny säkerhetschef i IFK Göteborg.
– Jag ser fram emot att vidareutveckla det framgångsrika arbete som föreningen har byggt upp under många år, säger han.

Jonas har de senaste åren arbetat som konsult inom säkerhetsbranschen. Uppdragsgivarna har varit allt från kommuner till organisationer och företag i olika storlekar. Några välkända aktörer är bland andra Gothia Cup, Partille Cup, Ostindiefararen Götheborg och Göteborgsvarvet.

Han började sin yrkeskarriär som polis i 16 år varav merparten inom Säkerhetspolisen, bland annat med personskydd och ansvar för säkerhet kring den centrala statsledningen. Jonas var även på sektion Väst i Göteborg där uppdraget då kretsade kring underrättelsetjänst med fokus på kontraterrorism och kontraspionage.

– Sedan finns det andra uppdrag och saker som jag har arbetat med som är närmare det jag ska göra hos IFK Göteborg, men det är klart att erfarenheterna från olika områden ger mig en bred grund att stå på.

Listan med uppdrag inom evenemangsbranschen är många. Jonas var säkerhetschef på Göteborg & Co i elva år och hade då helhets- eller delansvar för säkerheten för evenemang och tävlingar som EM i fotboll, inomhus-EM i friidrott, Volvo Ocean Race, Göteborgs Kulturkalas och MTV Awards – för att nämna en del.

Fotbollsintresse och koppling till IFK Göteborg, finns det någon sådan? Massor, visar det sig.

– Min egna ”fotbollskarriär” tog mig till dåvarande division 1, det som numera är Superettan, med Karlstad BK och sedan har jag även spelat i division 2 med Qviding och andra lokala lag i Göteborgsområdet. Jag har faktiskt haft två morbröder som spelade i Blåvitt när jag var ung – Lars-Gunnar och Anders Ahlberg. Jag har sett väldigt många matcher genom åren och jag har alltid haft Blåvitt som mitt favoritlag. Drömmen var såklart att komma hit som spelare, men att få vara här i min yrkesprofession och hjälpa klubben på det sättet smäller också högt, säger han.

Första tiden kommer mycket av Jonas fokus ligga på att lära känna organisationen, våra intressegrupper och bygga vidare på de upparbetade relationer och samarbeten som finns sedan tidigare.

– Jag kommer till en stark och professionell organisation med bra rutiner, och som har väl fungerande samarbeten både med myndigheter och supportrarna. Jag ser fram emot att lära känna alla i och kring föreningen, speciellt supportrarna som ju visar ett enormt stöd för Blåvitt.