Valberedningens förslag inför årsmötet

IFK Göteborg presenterar här sitt förslag inför föreningens ordinarie årsmöte 13 mars.

Valberedningen har löpande kontakter med styrelsen och andra personer inom föreningen och har gjort en behovsanalys med hänsyn tagen till nuvarande och framtida utmaningar i styrelsearbetet.

Med denna utgångspunkt arbetades ett antal kandidater fram och förslag mottogs också från enskilda medlemmar. Sedan intervjuer genomförts med utvalda kandidater enades valberedningen om ett förslag att överlämna till årsmötet för beslut.

Valberedningen vill passa på att tacka för de förslag och övriga synpunkter som har kommit in. Styrelsen ska enligt stadgarna bestå av sju till nio ledamöter samt en ordförande. Anders Almgren har meddelat att han inte är tillgänglig för omval.

Valberedningen föreslår omval av Richard Berkling som ordförande under verksamhetsåret 2023. Valberedningen föreslår vidare nyval av Ingalill Östman.

Ingalill Östman är civilingenjör med omfattande nätverk och lång erfarenhet från ledande befattningar i globala, noterade industrikoncerner och fastighetsbolag såsom SKF, ABB Sverige och Castellum. Hennes erfarenhet och expertis omfattar främst kommunikation, varumärkesfrågor samt media- och investerarrelationer. Ingalill är vidare en erfaren strateg och förändringsledare och har styrelseerfarenhet från såväl noterade som onoterade företag samt kundägda bolag och stiftelser.

– Med min bakgrund från svenskt och internationellt näringsliv ser jag fram emot att bidra med mina erfarenheter till styrelsearbetet i IFK Göteborg där jag främst hoppas kunna fokusera på frågor rörande kommunikation, varumärke, omvärldsstrategi och kundfokus, säger hon.

Valberedningen föreslår slutligen omval av styrelseledamöterna Anna Axvi, Jonas Henriksson och Anders Ovdahl för en period om två år.

Vi överlämnar därmed våra förslag till årsmötet för beslut.

IFK Göteborgs valberedning
Fredrik Abrahamsson, ordförande