Välkommen, Ola Larsson!

Här är vår nya tekniska direktör.

IFK Göteborg har gjort klart med en ny medarbetare.
Ola Larsson, 45, anställs i nyinrättade rollen som teknisk direktör.

Ola Larsson kommer att ansvara för och leda det dagliga arbetet av herrlagets sportsliga verksamhet.

– Det finns en stark organisation och samtidigt en enorm potential i IFK Göteborg. Jag kommer att arbeta med att både driva arbetet på kort sikt och att ha ett långsiktigt perspektiv. Vi vill bygga en stabil grund där vi tydligt pekar ut vilken väg vi vill gå för att nå hållbar utveckling och sportsliga framgångar, säger Ola.

Ola Larsson har tidigare spelat allsvensk fotboll med Trelleborgs FF och han har arbetat i både Brommapojkarnas och Hammarbys akademier. Under fem år, fram till förra våren, var Ola teknisk direktör i Hammarby.
Han har arbetat i det egna företaget Supersports som bland annat driver fotbollsanläggningar och individuell talangutveckling.

Håkan Mild, klubbdirektör, om rekryteringen av Ola Larsson:

– Det känns självklart väldigt bra att vi knyter just Ola till oss. I rekryteringsprocessen blev han tidigt vår huvudkandidat. Den bilden har förstärkts för varje steg vi har tagit. Ola har ett visionärt, innovativt och samtidigt tydligt strukturerat sätt att arbeta med de sportsliga frågorna, säger Håkan och fortsätter:

– Olas roll som teknisk direktör är att se till att vi följer de processer och kriterier vi bestämmer oss för. Med Ola tar vi ett rejält grepp om vår egen framgång och hur vi bygger föreningen på ett strategiskt sätt. Det gäller allt från spelidé till träningsmetodik, scouting- och rekryteringsarbete. Vi är redan i gång med att ta fram den nya verksamhetsplanen för den kommande flerårsperioden och där är Ola central för vår sportsliga satsning.

Ola Larsson ansluter till Kamratgården under veckan och kommer då också att göra en längre intervju i BlåvittPlay.