IFK Göteborg ny medlem i Football for the Goals

Tar klivet in i globalt FN-initiativ.

Nu tar IFK Göteborg nästa steg i vårt hållbarhetsarbete och blir medlem i Football for the Goals, ett FN-initiativet som samlar fotbollsfamiljen bakom Agenda 2030 och de globala målen.
– Det är ett kvitto på att vi gör bra saker, säger IFK Göteborgs hållbarhetschef, Elisabeth Anderton.

Sommaren 2022 sjösattes FN-initativet Football for the Goals som ska få klubbar, förbund, ligor och andra aktörer inom fotbollen att engagera sig i Agenda 2030, som är en handlingsplan med mål för omställning till ett hållbart samhälle. I centrum för Agenda 2030 står FN:s 17 globala hållbarhetsmål, som är ett internationellt styrdokument

När vi i IFK Göteborg nu tar klivet in i Football for the Goals gör vi bland andra nederländska Ajax och engelska fotbollförbundet FA sällskap, samtidigt som vi åtar oss att fortsätta ett arbete som redan genomförs i allra högsta grad:

– Arbetet med de globala målen kräver både handling och samverkan. I IFK Göteborg har vi definierat hållbarhet som medvetenhet över tid. Genom medlemskapet i Football for the Goals får vi ännu bättre möjligheter att skapa medvetenhet, samtidigt som det är ett kvitto på att vi gör bra saker. Det ska vi fortsätta med, fastslår Elisabeth Anderton.

Varje gång det slås en passning på våra IFK Göteborg Cruyff Courts, när det görs mål inom ramen för Skol IF eller när en ungdom får sin första matchupplevelse på Young Fellows tar vi nya steg mot att förstärka vår roll som Hela stadens lag och att göra Göteborg som stad ännu mer hållbar. Men utmaningarna är stora och för att göra verklig och bestående skillnad behöver vi sluta upp – tillsammans.

– En central del i vårt hållbarhetsarbete är att söka samarbeten med andra aktörer, för att med gemensam kraft kunna ta oss an utmaningarna. Genom att bli medlemmar i Football for the Goals ställer vi oss bakom målsättningen att få hela fotbollsfamiljen att tillsammans fokusera på 17 riktigt viktiga mål, säger Elisabeth Anderton.