Klimatsmarta ambitioner.
IFK Göteborg fortsätter att göra framsteg på hållbarhetsområdet.
Nytt för i år är samarbetet med Generation Waste, som har utvecklat en modell för minskat matsvinn.
– Mycket bra att ett så starkt varumärke riktar ljus på matsvinnsfrågan, säger Alexander Kostovski, försäljningschef på Generation Waste.
IFK Göteborg vill vara en klubb att se upp till, både på och utanför planen. En del i detta är ett omfattande hållbarhetsarbete, som haft en framskjuten position i vår verksamhet de senaste tio åren. Ett positivt steg på vägen är samarbetet med Generation Waste, som har utvecklat en modell för minskat matsvinn.
Generation Waste har ambitionen att förändra världen – en tallrik i taget. När samarbetet inleddes i början av året, var det utifrån två tydliga ambitioner:
Dels ska vi minska matsvinnet i köket hos oss på Kamratgården, dels ska vi inspirera andra att gå i samma riktning.
– Vi i IFK Göteborg vill alltid gå i främsta ledet och vara så bra vi kan. Arbetet med att minska matsvinnet är inget undantag. Genom vårt samarbete med Generation Waste får vi goda möjligheter att mäta, utvärdera och justera våra insatser, för att successivt nå våra mål, säger IFK Göteborgs kökschef, Tommie Berggren.
Rent praktiskt tillhandahåller Generation Waste ett digitalt mätverktyg som presenterar data kring var svinnet uppstår, hur mycket det kostar och hur stor klimatpåverkan det har.
– I ett första skede är målet att minska svinnet med 15 gram per serverad tallrik. När vi lyckats med det ökar vi ambitionerna samtidigt som vi kontinuerligt uppmuntrar andra att röra sig i samma riktning, säger Tommie Berggren.
Enligt kökschefen är vi på god väg att nå vår önskade nivå, även om ytterligare framsteg krävs. För att vi ska lyckas tror han att inslag av ”hets” och tävlingsmoment är nyckeln.
– Vi får påminna varandra om att det är sopigt att kasta mat helt enkelt, säger han.
Från Generation Wastes sida ser man samarbetet som en möjlighet att göra verklig skillnad, över lång tid framöver.
– Att svinnet i IFK Göteborgs kök minskar är väldigt positivt. Dessutom är det mycket bra att ett så starkt varumärke riktar ljus på matsvinnsfrågan. Klubbens anhängare lär inspireras av sitt favoritlag medan motståndarna säkert vill försöka lyckas bättre än Blåvitt. På totalen kommer mycket matsvinn att förhindras tack vare detta, säger Alexander Kostovski, försäljningschef på Generation Waste.