IFK Göteborg första svenska klubb på BeReal

Ny plattform för våra supportrar.

IFK Göteborg är den första svenska fotbollsklubb att få ett verifierat konto på den snabbt växande sociala medier-plattformen BeReal.
– Här riktar vi oss till en målgrupp som inte nödvändigtvis följer oss lika nära i andra sociala medier, säger Marcus Modéer, kommunikationschef i IFK Göteborg.

Plattformen, som grundades i Frankrike 2020, skiljer sig från andra sociala medier genom att uppmuntra användarna att dela oredigerade och autentiska foton med sin familj och närmaste vänner.
Varje dag får användare en notifikation som ber dem ta ett foto inom två minuter – med kameran på båda sidor av mobilen, vilket skapar en mer verklighetstrogen skildring av deras liv.

– Allt som ger större närhet mellan föreningen och våra supportrar är intressant. Med BeReal når vi ut på ett unikt sätt genom att ge fler en inblick på ett autentiskt sätt. Vi planerar att använda BeReal för att dela ögonblick som vanligen inte syns på våra andra plattformar. Reaktionerna från supportrarna på plattformen har varit mycket positiva i starten, säger Marcus Modéer.

En stor del av BeReals användare tillhör Generation Z, en demografisk grupp som ofta värdesätter autenticitet och transparens. Gen Z, som omfattar människor födda mellan mitten av 1990-talet och början av 2010-talet, tenderar att föredra mindre polerade sociala medier och uppskattar insikt i verkliga ögonblick.

– Alla kanaler är inte för alla, precis som allt innehåll vi skapar inte heller är tänkt att alla ska lockas av. Här riktar vi oss till en något yngre målgrupp än flera av våra andra plattformar och det ska bli spännande att följa utvecklingen. I detta fall leder vi utvecklingen för svenska fotbollsklubbar, genom att vara först ut. Men det allra viktigaste är att skapa relevant innehåll på plattformar där våra supportrar finns. Det är roligt att vi fortsätter att vara innovativa, nyfikna och modiga i vårt innehållsskapande, säger Marcus Modéer.