Uppdatering om spelbolagsmotionen

Styrelsen informerar.

Vid årsmötet 2023 biföll IFK Göteborg styrelsens yrkande om motionen gällande spelreklam.
Här följer en uppdatering om hur frågan har hanterats och var vi står idag.

Sedan motionen inkom har IFK Göteborg, med Richard Berkling som initialt ansvarig, arbetat med frågan i dialog med ligaorganisationen Svensk Elitfotboll (SEF). Sedan en tid drivs arbetet gemensamt av hela styrelsen.

Styrelsen har varit positivt överraskad av SEF:s höga ambitionsnivå när det gäller att förebygga osunt spelande och matchfixning. Bland annat har ligaorganisationen infört så kallade Integrity Officers i klubbarna och erbjuder utbildning och behandling för spelare och personal vid behov. IFK Göteborg har själva två Integrity Officers sedan några år tillbaka.

Här nedan följer en övergripande redogörelse för arbetet.

Spelreklam och ungdomsverksamhet
IFK Göteborg har inga egna avtal med spelbolag. Det centrala avtalet mellan SEF och Unibet omfattar digital och fysisk synlighet. I det avtal som SEF har med Unibet ingår att för varje SEF-klubb bland annat att publicera ett bestämt antal inlägg i sociala medier som handlar om samarbetet. Det avtalet följer IFK Göteborg.

Sedan årsmötet röstade för styrelsens yrkande har SEF gjort förändringar för att minska spelreklamens exponering. Exempelvis ersattes kampanjen Hemmaklubben med Publikstödet, vilket innebar minskade medel för IFK Göteborg med 1,6 miljoner kronor över två säsonger.

Ungdomsspelare fredas från spelreklam. Spelare under 18 år bär exempelvis inte spelbolagsreklam på sina matchtröjor. Akademicertifieringen kräver redan utbildning om matchfixning och IFK Göteborg kommer under 2025 att utöka med digitala föreläsningar om gaming och gambling för ungdomar och vårdnadshavare.

Komplexitet och utmaningar
Frågan om spelreklam är komplex, eftersom spelindustrin är laglig, reglerad och en stor finansiär av svensk elitfotboll. SEF:s centrala avtal med Unibet möjliggör krav på ansvarstagande och åtgärder för att motverka problematiskt spelande. IFK Göteborg har arbetat med att undersöka möjligheterna till gemensamma insatser mellan klubbar för att påverka attityder och öka kunskapen. I linje med årsmötesbeslutet kommer vi att fortsätta det arbetet i de forum där IFK Göteborg verkar.

Vi har också utvärderat medlemsundersökning och konstaterat att det finns utmaningar med både genomförande och tolkning. Utmaningen med att ställa enkätfrågor i polariserade frågor är i huvudsak två. Dels kan olika grupper uppfatta frågorna som vinklade till den andra sidans fördel, vilket försvårar slutsatsernas legitimitet. Dels finns det en risk att bara ett fåtal av medlemmarna tycker att frågan är tillräckligt viktig för att besvara enkäten. Det betyder i sin tur att vi i styrelsen inte får en bild av vad medlemmarna tycker i frågan, utan mer hur engagerade medlemmar ställer sig.

Givet detta är planen att genomföra en undersökning under våren.

Arbetet framåt
IFK Göteborg fortsätter att följa årsmötesbeslutet och arbetar efter ingångna avtal.

Den generella uppfattningen inom SEF är att det även i framtiden kommer att finnas spelbolag som stora sponsorer till den svenska elitfotbollen och att få klubbar arbetar aktivt för ett avskaffande av spelbolagssamarbeten.
Styrelsens slutsats är att så länge det finns centrala avtal kommer IFK Göteborg att följa dessa men också arbeta aktivt i linje med motionen.
Medlemsundersökningen sker under våren.

Vill du läsa mer om motionen hittar du den här.