Under augusti månads styrelsemöte fokuserades främst på strategiska frågor. Här följer en kort återkoppling.
Mötet avhölls mitt under transferfönstrets avrundning och fick till och med brytas för att slutföra Robin Söders övergång, en praktisk lektion i hur snabbt saker händer.
Mats Engström inledde med att peka på att den resa vi inledde vid årsmötet 2018 syftar till att skapa en genomgripande förändring som ska återskapa förtroendet för IFK Göteborg samt skapa framtidstro och långsiktighet. Vägen dit handlar om en ekonomi i balans, en ny sportslig strategi samt ett utvecklat identitets- och strategiarbete.
En viktig del i arbetet har varit tillsättandet av Max Markusson som klubbdirektör. Det är han, som tillsammans med verksamheten, tar ansvar för att driva det dagliga arbetet, givetvis med stöd av styrelsen.
Som ett led i detta presenterade Max Markusson den nya organisation som nu har kommunicerats externt. Han förklarade också hur han ser på strategiarbetet och att de tre stora förbättringsområdena är struktur, kommunikation och affärsmässig utveckling.
Redan nu har vidareutvecklingen av den sportsliga strategin påbörjats, både vad gäller A-trupp och Akademin.
När Erica Berghagen och Sofia Hultberg ansluter i september vidtar resterande arbete, och då med utgångspunkt från den sportsliga strategin som blir styrande. I det senare arbetet ska även det pågående identitetsarbetet införlivas så att alla delar håller ihop. Strategiarbetet ska vara avslutat under hösten 2018.
Utöver förändringarna som rör de stödjande funktionerna på Kamratgården pågår ett arbete med att bygga ett team och strukturer för att bistå sportchefen och den sportsliga verksamheten.
Dessutom pågår en översyn kring hur IFK Göteborg kan bli tydligare och smartare i våra affärer i syfte att stärka vår position och ekonomi. Det har exempelvis funnits höga kostnader kring spelare som inte ingår i våra planer, men samtidigt belastar räkenskaperna. Inför 2019 är bedömningen att vi har ett bättre utgångsläge när det gäller att styra hur truppen byggs, kostnadsmässigt. Precis som också kommunicerats i de två poddar (BB-podd och Blåvittpodden) som Max Markusson deltagit i, ska vi också se över hur vi kan förbättra nettoutfallet av våra aktiviteter inom företags- och privatmarknad samt stärka engagemanget inom CSR.
Det kommande medlemsmötet – 12 september – avhandlades också. Separat kallelse kommer att skickas ut, men det viktigaste ordet inför mötet är transparens. Medlemmarna har eftersökt en större öppenhet och kommer att få det de önskar.
Göteborg 18 augusti 2018