IFK Göteborg gör vinst 2018 – nu väntar ett år av utmaningar och möjligheter

IFK Göteborg Fotboll redovisar en vinst på 1,3 MSEK för räkenskapsåret 2018. Samtidigt var det ett år med betydande intäktstapp, en utveckling som måste vändas under 2019. För att skapa bättre förutsättningar för IFK Göteborg kommer vi att genomdriva en strategisk plan som ska stärka alla våra verksamhetsområden.

Fjolårets sportsliga besvikelse påverkade vår ekonomi kraftigt, framförallt genom att publik-, företags- och merchandiseintäkterna sjönk med drygt 10,5 MSEK. Detta, samt riktade investeringar i spelartruppen under året, förorsakade ett driftsunderskott på -33,5 MSEK. Trots det redovisar IFK Göteborg Fotboll, tack vare ett mycket högt transferöverskott, en vinst på 1,3 MSEK.

I verksamhetsberättelsen för 2018 konstaterar IFK Göteborgs styrelse följande:
Styrelsens ekonomiska målsättning att över tid ha en verksamhet i balans ligger fast. För att denna målsättning skall kunna uppfyllas måste intäkterna från publik, företagsförsäljning och merchandise stabiliseras på en högre nivå än tidigare. Detta samtidigt som föreningen fortsätter att ha en hög kostnadseffektivitet.

– 2018 visar tydligt hur viktigt det är med en ekonomi i balans. Vi kan inte bedriva en verksamhet som är helt beroende av transfers, men inte heller spara oss ur återkommande underskott. Enkelt uttryckt måste vi öka intäkterna, samt förbättra nettoeffekten av dem. Därför har vi lagt en budget med ett sådant fokus inför 2019, säger Mats Engström, ordförande IFK Göteborg.

Att skapa den ekonomiska trygghet som möjliggör ökade satsningar i spelartruppen kräver att intäkterna inte får smittas av sportsliga resultat på samma sätt framgent. I det arbetet är tillsättningen av Max Markusson som klubbdirektör central. Han äger uppdraget att dels generera ökade intäkter, dels genomföra den strategiska plan som skall förstärka hela vår verksamhet i syfte att öka vår sportsliga konkurrenskraft.

– Det är ingen lätt resa vi ger oss ut på, men vi är redo. Vi har en hungrig organisation både på och utanför plan. Vi vet att våra partners, med Serneke i spetsen, är med. Dessutom har våra supportrar redan visat hur fantastiska de är med Swishkampanjen efter den avbrutna cupmatchen. Allt det stärker oss inför ett 2019 som är utmanande. Samtidigt finns där möjligheter – och de tänker vi utnyttja, avslutar Mats Engström.

Ekonomisk sammanfattning 2018 för IFK Göteborg Fotboll (2017 inom parentes)

• Nettoomsättning: 127,7 MSEK (108,8)
  • Vinst vid försäljning av spelare: 37,7 MSEK (8,5)
  • Driftsunderskott: 33,5 MSEK (16,0)
  • Resultat efter skatt: 1,3 MSEK (-12,5)
  • Eget kapital 2018-12-31: 9,9 MSEK (10,4).*
    *) Att det egna kapitalet minskar trots överskottet beror på den sektionsuppdelning som gjordes inom IFK Göteborg vid årsskiftet 2017-2018, varvid 2,4 MSEK överfördes till övriga sektioner.

Måndag 11 mars, 18.00, Burgården, avhåller IFK Göteborg Fotboll ordinarie årsmöte. Nedan följer Verksamhetsberättelse samt ett antal andra länkar:

För att öppna filer i pdf-format krävs Acrobat Reader som du kan ladda ner kostnadsfritt här.