”Ett händelserikt 2020”

Under året har ett stort förändringsarbete pågått kring klubbens kommunikation.
Det har också avspeglat sig i Kommunikationsutskottets möten.

Kommunikationsutskottet är ett av verktygen som IFK Göteborgs styrelse har in i den dagliga verksamheten. Från styrelsen deltar ledamoten Anna Axvi, som har lång erfarenhet av marknadsföring – inte minst inom evenemangsbranschen. Möten hålls varje månad.

– På mötena sitter jag tillsammans med personerna som arbetar med den dagliga kommunikationen på Kamratgården. Där diskuterar vi det mest aktuella men också vad som planeras längre fram. Utskottsmötena är bra avstämningar för mig och mina styrelsekollegor för att få bra koll, säger Anna Axvi.

Hon lyfter också idéarbetet i utskotten som en viktig del på agendan.

– Det har verkligen varit ett händelserikt 2020. Under året har vi diskuterat och dragit upp riktlinjer för kommunikationen. Vi har pratat om allt från vilka intäktsströmmar vi vill undersöka till vilka möjligheter som finns på våra olika plattformar. Vi har också lagt mycket tid på att diskutera det förändringsarbete som har pågått med kommunikationen det senaste året.

De mest märkbara delarna är bland annat den nya grafiska profilen med allt från nya typsnitt till uppdaterat bildmanér och utformning av text, bild och film i klubbens kanaler.

– Det är något av det som är mest synligt för alla våra supportrar, som hänger med i våra kanaler. Vi pratar ännu mer med en och samma röst och vi ser ut och uppfattas på ett och samma sätt utan att det spretar åt olika håll.

Rent praktiskt har det producerats mer innehåll – inte minst filmat – under året. Som en jämförelse har vi exempelvis publicerat drygt 120 filmade inslag och intervjuer bara på YouTube – att jämföra med 21 året före på just den kanalen.
Kommunikationsutskottet har identifierat att mängden material är en av anledningarna till att våra följarantal har ökat i samtliga kanaler men främst är det relevant målgruppsanpassat innehåll som har fått positiva effekter.

Andra aktiviteter under 2020 är Blåvittshopen-renoveringarna – både den i butiken vid Gamla Ullevi och digitalt på webbshopen. Samarbetet med Craft har också kommunicerats och mottagits på ett positivt sätt – speciellt lanseringen av hemmatröjan.

– Blåvittshopens kommunikation har gjort ett rejält lyft under året.

Det finns fortfarande många förbättringsidéer och punkter för förändring. Kommunikationsutskottet samlar in mycket feedback från supporterhåll och har med det i utvecklingsarbetet. Där ryms både det som gillas och det som kritiseras i klubbens kanaler.

Målen för klubbens kommunikation är bland annat att öka engagemanget och intresset för IFK Göteborg. En annan del är att skapa nya intäktsströmmar.

– Alla känner till utmaningarna som pandemin innebär. Några av våra medarbetare på kommunikationsavdelningen har tyvärr tvingats lämna sina jobb under året. Det påverkar vad och hur mycket vi kan göra. Det i sin tur skapar ett avstånd som vi vill omvandla till en närhet under 2021, säger Erica Berghagen, Marknads- och Kommunikationschef, som är en utskottets medlemmar.

En återkommande diskussionspunkt har också varit kommunikationen om skador och stängda träningar.

– Att vi har stängda träningar och har kommunicerat sparsamt kring skador har varit den sportsliga ledningens beslut och det är en sportfråga i stort. Vi vill från styrelsens håll lyfta dessa frågor eftersom det påverkar hur föreningen uppfattas kommunikativt, säger Anna Axvi.

En ny kommunikationsplan håller också på att tas fram för damlaget.

– De hade önskemål om en mer återhållsam kommunikation utan personfokus eftersom spelarna är så unga. Kanske ska vi öka bevakningen där när spelarna är ett år äldre och spelar i en högre serie? Den diskussionen vill vi gärna ha med damlagstränarna.

Inför nästa säsong arbetar kommunikationsavdelningen med flera projekt som ännu mer ska involvera supportrarna.

– Vi har ju sett i år hur samspelet mellan klubben och supportrarna bland annat drog in miljonbelopp genom stödkampanjerna #Publikrekordet och #FullsattFinal. Det finns många idéer som ska bli spännande att följa.

Anna lyfter en framtida lansering lite extra.

– Nya BlåvittPlay kommer att bli riktigt bra. Det har tjuvstartats med livesänd Europa League-match och studiosnack inför de två sista matcherna. Håll utkik efter mer där i början på 2021.