”Nya intäktsströmmar diskuteras”

Det kommersiella utskottet tittar på potentiella samarbeten för framtiden.
Under 2021 är fokus ännu mer på att vända utmaningar till möjligheter.

Det kommersiella utskottet har flera olika målsättningar. Bland dessa ska styrelsen få djupare inblick i specifika delar av den kommersiella verksamheten, belysa våra partnersamarbeten och skapa en djupare förståelse för dessa både internt och externt.
En annan är att engagera styrelsen som en resurs för att utveckla det kommersiella arbetet.

I det kommersiella utskottet deltar medarbetare från klubbens marknadsavdelning och styrelserepresentanterna Mats Engström, Fredrik Karlsson, Richard Berkling och Anders Ovdahl. Möten hålls ofta, ibland flera gånger varje månad.

– Nya potentiella rättigheter och intäktsströmmar diskuteras hela tiden. På mötena går vi igenom eventuella utmaningar och prospekt i prioriterade branscher som ännu inte finns representerade i vårt partnernätverk och tittar på potentiella ingångar. Vi vill se möjligheter där andra väljer att se hinder och utmaningar, säger ordförande Mats Engström.

Vid varje möte läggs bearbetningsplaner för olika segment och vem i utskottet som fokuserar på vad fram till nästkommande möte.

– Vi har under 2020 – bland mycket annat – diskuterat utvecklingen i vårt kundsystem Lime. Systemet har vi implementerat fullt ut under säsongen och vi har nu också kopplat på vår ekonomiavdelning. Vi har också sjösatt en digital partnerplattform. Diskussion om detta har förts under längre tid med befintliga partners och efter flera förslag landade vi gemensamt i plattformen Score. Det har mottagits väldigt positivt bland våra partners. Där arbetar vi med att få in alla våra partners i appen, säger Erica Berghagen, Marknads- och kommunikationschef.

Utskottet har under året haft anledning att diskutera inte bara det tuffa läge som råder för IFK Göteborg utan även hos våra partners, som många har haft ett svårt ekonomiskt 2020. Utskottet har också diskuterat aktiviteter som i viss mån har blivit av och många som inte har blivit av.

– I det kommersiella utskottet samlar vi våra erfarenheter och kontakter på företagsmarknaden i vårt marknadsområde och verkar tillsammans för att IFK Göteborg ska få fler partners och samtidigt hela tiden utveckla vårt intressanta partnernätverk. Vi bevakar gemensamt marknaden löpande och det absoluta fokuset är att gemensamt arbeta med våra leads och vilka ingångar som finns. Vi har många utvecklingspunkter parallellt med vårt ordinarie arbete. Esport-satsningen är ett konkret exempel och nya segment i Blåvittshopen är ett annat, säger Mats Engström.