Rapport och prognos från styrelsemötet

Trots det svåraste året i IFK Göteborgs historia är prognosen att vi når ett resultat mellan -0,5 och -4,5 miljoner kronor.
Driftsunderskottet minskar enligt plan för andra året i rad.
– 2020 blev ett överlevnadsår. Att vi lyckas nå hit är på grund av det enormt hårda arbete som har lagts ner inte bara av oss i klubben utan självklart också av våra supportrar och partners, säger klubbdirektör Max Markusson.

Under veckan hölls årets sista styrelsemöte. Fokus var dels på helårsrapportering från verksamheten på Kamratgården och genomgång av ekonomin för 2020 och 2021.

Under styrelsemötet konstaterades att när pandemin slog till blev fokus hur vi skulle rädda IFK Göteborg. Det har präglat året.

Max Markusson om åtgärderna och arbetet som har lett till det nu prognostiserade ekonomiska resultatet.

– Kanske har det varit svårt för andra att greppa hur tuff situationen verkligen var och vilket jobb som krävdes. Kanske har vi inte varit tillräckligt bra på att förklara det. Vi tvingades till en helomvändning på bara några dagar och flera medarbetare har på grund av det tyvärr lämnat oss. Det har påverkat vad och hur mycket vi kan göra. Vi drog ner på alla tänkbara inköp. Personalen på Kamratgården har gjort stora personliga uppoffringar för att vi ska kunna klara av situationen. Vi har både genomfört lönesänkningar och under perioder permitterat personal så långt det har varit möjligt – men så att vi ändå kunnat hålla verksamheten igång, säger Max och fortsätter:

– Det har varit många andra uppoffringar. Supportrarna har stått med sitt IFK Göteborg och efterskänkt miljonbelopp för årskort och biljetter de aldrig fick chansen att använda. De oräkneliga supporterinitiativen har bidragit och bidrar fortfarande enormt mycket. På samma sätt är det med alla partners som själva har hamnat i tuffa ekonomiska lägen. De som kunnat har stått kvar vid vår sida och visat stor förståelse för de historiskt stora utmaningarna.

Pandemins effekter gör att vi gentemot budget har minskade partnerintäkter på 30 procent och förlorade intäkter på publiksidan motsvarande 80 procent.

Några noterbara siffror är att kostnaderna för klubbens administrativa del har minskat med två miljoner kronor jämfört med 2019. Nämnas bör att kostnaderna hade minskat även utan statligt stöd.

Ordförande Mats Engström säger att de goda blåvita krafterna har varit direkt avgörande för IFK Göteborgs framtid.
Sammanlagt har olika supporterinitiativ, klubbens egna Swishkampanjer och efterskänkta årskort och biljetter gett en positiv effekt på sammanlagt över tio miljoner kronor.

– Alla på Kamratgården och i klubbens närhet har ställt upp på ett otroligt sätt. För det vill jag rikta ett stort tack. Utan alla er hade vi inte kommit dit vi är idag. Arbetet inför 2021 är långt framme och jag ser med stor tillförsikt fram emot ett år där vi ännu en gång höjer våra målsättningar och vågar drömma om framgångar – både på och utanför planen, säger Mats Engström.

I och med det ekonomiska resultatet är det egna kapitalet närmast intakt. Det gör att en av målsättningarna under 2021 blir att ge ännu mer resurser till en sportslig satsning.

– Planen är att utöka budgeten för spelartruppen. Vi har en större förmåga, spelutrymme och benägenhet att våga mer. På så sätt följer vi planen vi hade redan före pandemin, att efter två omställningsår kommer vi nu att accelerera på ett ansvarsfullt sätt, säger Max Markusson.