Så var medlemsmötet

Digitalt och välbesökt.
Medlemsmötet sändes genom BlåvittPlay och över 800 hade anmält sig för att delta.

Alla medlemmar var välkomna att vara med – genom att följa livesändningen. Rekordmånga tog chansen. Flera skickade dessutom in frågor både före och under mötet.

Vår ordförande Mats Engström inledde med en genomgång av läget i klubben, inte minst de förutsättningar och utmaningar som har kommit av Covid-19-pandemin.
Fokus för Mats var bland annat på att förklara hur IFK Göteborg arbetar genom styrelsen, de olika arbetsutskotten och på Kamratgården.

– Alla jobbar hårt för Blåvitts bästa – både vi i styrelsen och alla anställda. Och jag vill också lyfta alla supportrar, som vi saknar så mycket, sa Mats.

Klubbdirektör Max Markusson tog vid efter Mats Engström. Max pratade om det dagliga arbetet på Kamratgården och konkret om vilka val som klubben har ställts inför under året. Han pratade bland annat om balansen mellan långsiktig strategisk utveckling och kortsiktig skademinimering. Han berättade också att verksamhetsplanen ligger kvar och ska utvärderas utifrån det nya samhällsläget.

– Vi har tappat stora delar av våra intäkter och vi har utnyttjat de verktyg vi haft tillgängliga från staten, sa Max.

Han berättade också att lönekostnaderna är i paritet med 2012 och att sedan årsskiftet har personalstyrkan minskats med sex anställda.
Samtidigt lyfte han också de många supporterinitiativen under året. Den positiva ekonomiska effekten av det och alla årskortsinnehavare som har valt att stå kvar utan att kräva ersättning från IFK Göteborg har landat i över tio miljoner kronor till klubben.

– De aktiva val vi har gjort gör att vi får en prognos som ger oss ett positivt eget kapital och att vi landar mellan fem och 15 miljoner kronor minus under 2020. Skälet till att det är ett så stort spann är bland annat för att vi väntar på besked gällande vilka bidrag och ekonomiska tillskott vi kan få ta del av från staten, sa Max.

Ekonomichef Marcus Hermansson berättade detaljerat om besparingar, permitteringar, uppsägningar och lönesänkningar.

– Vi är väl förberedda för framtiden och vi har den ekonomiska situationen under kontroll tack vare de kraftfulla åtgärder som har vidtagits, sa Marcus.

Marknad- och kommunikationschefen Erica Berghagen berättade om vår satsning på esport.

– Medlemmarna som ser medlemsmötet är först ut att få nyheten. Under torsdagen släpps nyheten officiellt på våra kanaler. Det är en extern partner som har möjliggjort satsningen och den är helt självfinansierad, sa Erica.

Sportchef Pontus Farnerud redogjorde för de val den sportsliga ledningen har fattat under säsongen och om de uteblivna resultaten. Roland Nilsson pratade om situationen i allsvenskan och hur herrlaget arbetar för att avsluta säsongen på bästa möjliga sätt.

– Alla vet vilken situation vi befinner oss i. Det är inte tillräckligt bra att ligga där vi ligger i tabellen. Vi tar det på allvar. Vi har inte fått den utväxling vi hoppades på. Vi har inte presterat som vi har hoppats. Vi står inför en utmaning inför de avslutande omgångarna och vi gör allt vi kan för att vända detta, sa Pontus.

Styrelseledamoten Marie Svensson och akademichefen Jonas Olsson pratade om damlaget och våra ungdomar. De lyfte bland annat de många ungdomslandslagsspelare vi har och har haft under året – och den lyckade satsningen på damlaget, som är klart för division 3.

Mötet avslutades med att talarna svarade på inskickade frågor. Sammanlagt tog vi emot frågor från runt 50 olika medlemmar, många med samma frågeställningar. Många av dessa besvarades redan under talarnas presentationer.

Tack för ert engagemang för IFK Göteborg.