Blåvitt och MFF i regnbågens färger

Under lördagen spelar IFK Göteborg och Malmö FF om tre poäng på fotbollsplanen – och för allas lika värde.
Vi gör det med regnbågens färger på våra matchkläder.
– Med detta tar vi tydlig ställning och förstärker det som i grunden en självklarhet – att alla är lika mycket värda.

För IFK Göteborg och Malmö FF är fotboll en öppen och inkluderande sport där alla har rätt att vara sig själva. Det är naturligt att vi gemensamt engagerar oss och tar ställning i en fråga som rör alla i samhället.

Vi må vara konkurrenter med Malmö FF på fotbollsplanen, men i vår grundsyn och våra värderingar förenas vi. Alla ska känna sig välkomna och inkluderade hos oss. På läktaren, på planen och i samhället i stort. Där vi finns, där finns det plats för olikheter.

När World Pride pågår i Malmö och Köpenhamn denna vecka är IFK Göteborg med. Både i manifestationen under lördagen och på ett seminarium där fokus är hur fotbollen kan vara en del i att skapa ett inkluderande och hållbart samhälle.

Under seminariet har vår hållbarhetsansvarige Elisabeth Anderton, klubblegendaren Donald Niklasson tillsammans med vår klubbdirektör Håkan Mild och huvudpartners varit med som talare, panelister och deltagare.

– Allas lika värde genomsyrar IFK Göteborgs arbete denna och alla andra veckor, 365 dagar om året. När frågan kom upp i samband med World Pride om en gemensam manifestation för allas lika värde, var det naturligt och givet för oss att vara med. Utbildning, debatt och diskussion är nödvändiga för att få till långsiktiga och hållbara förändringar. Gemensamt skapar vi forum för att kunna ifrågasätta och diskutera normer och samhällsstrukturer. Vi vill sprida kunskap och öka medvetenheten om dessa, säger Elisabeth Anderton.

Håkan Mild:

– Matchdräkten och vårt klubbmärke är två av IFK Göteborgs starkaste symboler. Med det specialdesignade bortastället tar vi tydlig ställning. Alla är lika mycket värda och ska kunna vara sig själva. Alla ska känna sig välkomna i IFK Göteborg. Regnbågen är en symbol och ett ställningstagande för tolerans, mångfald och respekt för medmänniskor. Det är precis i linje både med svensk fotbolls uppförandekod och med det vi som kamratförening bygger på.