Grattis Niclas!

SM-guldhjälte, klubblegendar – och nu också blåvit 50-åring.
Idag säger vi stort grattis till Niclas Alexandersson!

Idag är ingen vanlig dag, för idag är det Niclas Alexanderssons födelsedag. Nummer 50 i ordningen för att vara helt exakt!

Han har fått vunnit SM-guld och cupguld, fått supportrarnas pris som Årets ärkeängel, spelat i 109 A-landskamper och flera mästerskap. Oavsett om det har varit allsvenska försvarare eller internationella motståndare som har stått i vägen har de alla haft lika förtvivlat svårt att ta bollen ifrån honom i den där speciella tvåfotaren, som bara ”Alex” kunde klara av. Vid sidan av detta har han alltid varit en lojal och hårt arbetande lagkamrat som alltid sett till lagets bästa.

Niclas kom till IFK Göteborg som spelare första gången 1996 från Halmstads BK. Det blev spel i Champions League, SM-guld och sedermera utlandsäventyr. Niclas spelade i Sheffield Wednesday, Everton och West Ham innan han återvände till oss under EM-året 2004.
Fram till dess att han avslutade karriären (första gången 2008) hann Niclas etablera sig som en bärande spelare i det svenska landslag som radade upp mästerskapsframträdande under 00-talet.

Mest minnesvärt lär dock den där härliga oktoberkvällen 2007 vara. SM-guldet som säkrades på Ullevi är ett av Niclas två med Blåvitt, men säkert det allra skönaste. Det blev ytterligare en blåvit säsong till och ett “vikarieinhopp” hösten 2009 när Blåvitt kallade igen.

Den blåvita kopplingen är fortfarande stark. Sonen Noah finns ju i vårt herrlag och Niclas själv arbetar på Änglagårdsskolan sedan flera år.

Vi räknar med att han firas rejält av frun Frida och alla barnen idag. Än en gång – grattis, Niclas!