IFK Göteborg och Atlanten i NFT-samarbete

Nu kliver IFK Göteborg – som första svenska idrottsklubb – in på NFT-marknaden.
Det görs i samarbete med vår huvudpartner merinfo.se och nya marknadsplatsen Atlanten.io.
– Det är ett väldigt spännande steg för oss, säger Magnus Eriksson, kommersiell chef hos IFK Göteborg.

De senaste åren har marknaden för NFT – non-fungible token – exploderat. Att handla med digitala samlarobjekt som musik, video och konst har förvandlats till en snabbt växande industri.
NFT bygger på så kallad blockkedjeteknik där de digitala objektens originalitet och autenticitet är garanterade.

Många idrottsklubbar och ligor runt om i världen har sett möjligheterna och tagit chansen med egna satsningar. Ofta handlar det om digitala verk och samlarkort med stark koppling till den egna klubben.

Nu är det IFK Göteborgs tur.

– Vi har fått en möjlighet att starta upp en NFT-satsning på nya marknadsplatsen Atlanten.io. Det är spännande att vi som första svenska klubb gör en satsning på NFT. Vi har haft samtal med många supportrar och branschkunniga, och vi tror på ett stort intresse, säger Magnus Eriksson.

Tre unika blåvita NFT:er släpps på Atlanten.io 2 april – Sveriges första NFT-marknadsplats. Först ut att avbildas som NFT:er är våra A-lagsspelare Isabella Svanström, Marcus Berg och Amir Al-Ammari. Till varje blåvit NFT kopplas också särskilda förmåner. 50 procent av intäkterna kommer att gå till IFK Göteborgs akademi.

– Utan att spekulera för mycket om vilka summor detta kan innebära för IFK Göteborg kan vi ändå konstatera att potentialen kan vara stor för Blåvitts del. Det finns inte heller någon ekonomisk risk för IFK Göteborg i detta. Eftersom vi har ett nära samarbete och starka kopplingar till Blåvitt har vi självklart också sett till att den ekonomiska biten är väldigt fördelaktig, säger Seth Nauclér, grundare av Atlanten.io.