Ny lanseringsdag för NFT-släppet

Återlanseringen av NFT-samarbetet är nu spikat till 25 april.
Detta har hänt och detta kommer att hända framöver.

Förra månaden presenterades samarbetet med den nystartade NFT-marknadsplatsen och plattformen Atlanten. Planen var att släppa 1 000 NFT:er – non-fungible tokens – med IFK Göteborg-motiv.
Lördag 2 april klockan 12.00 spikades som lanseringsdag och tid för släppet. IFK Göteborgs medlemmar och årskortsköpare fick unik förtur.

Samma dag som släppet var planerat att ske flyttades vår herrlagsträning. Träningen skulle hållas inför flera hundra blåvita supportrar på plats på Kamratgården. Den nya starttiden för träningen krockade då med släppet och IFK Göteborg valde att flytta fram det.

Flytten skapade oförutsedda problem. Följderna av den blev bland annat att betalsystemet kraschade.
Minuterna före och under det planerade släppet var över 3 500 personer inne på Atlanten.io för att försöka köpa NFT:er.

En negativ följd av släppet 2 april är att flera av Atlantens medarbetare har utsatts för personliga påhopp. Felaktiga påståenden och uppgifter har spridits om dem, om plattformen och om IFK Göteborgs avtal.

Här är vad som är sant. Avtalet med Atlanten har granskats av föreningens jurister. Avtalet är ekonomiskt fördelaktigt för IFK Göteborg. Föreningen har inte tagit någon ekonomisk risk för samarbetet.
Gällande de förmåner som kommer med varje NFT-släpp är de utbytbara och kan alltså ändras vid valda tillfällen. Detta sker i samråd mellan Atlanten och IFK Göteborg. IFK Göteborg har beslutanderätt och veto gällande alla förmåner som kommer från föreningen.

Vi har de senaste veckorna arbetat med att tillsammans säkerställa så att återlanseringen ska ske på ett smidigt och tillfredsställande sätt.
IFK Göteborg tror på samarbetet. Vi tycker att det är spännande att vara med i framkanten av ny teknikutveckling.

Allt vi som förening gör eller skapar är inte för alla. Vi har alla olika tycke och smak gällande allt från vilken som är ”rätt” startelva till vilka som är de snyggaste produkterna i Blåvittshopen eller var på Gamla Ullevi man bäst ser våra matcher. Vi tycker ibland olika och det är en styrka.

Intresset för de blåvita NFT:erna är bevisligen stort. De är eftertraktade. Vi hoppas att många vill vara med oss framåt när vi fortsätter att våga testa nytt.