Bidra till den blåvita kläd­insamlingen

Alla kan vara med.

Tillsammans med Göteborgs Stadsmission och Ultras Göteborg startar IFK Göteborg en klädinsamling. Nu kan alla blåvita supportrar bidra.
– Den kraft som blir när föreningen och supportrar gör saker ihop är oslagbar, säger vår SLO Christopher Lindahl.

IFK Göteborg är Hela stadens lag och vi arbetar löpande med olika former sociala insatser i Göteborg som stad och för dess invånare. Det görs genom IFK på Schemat, IFK Göteborg Skol IF, Cruyff Courts runt om i staden – och mycket mer.
Nu ska vi tillsammans med supportrar göra en klädinsamling till förmån för göteborgare i fattigdom.

– Klädinsamlingen kommer att pågå under närmare en månad med nedslag på två matcher. Tillsammans med våra supportrar kan vi göra detta till något väldigt bra. Den kraft som blir när föreningen och supportrar gör saker ihop är oslagbar. Att vi fyller Gamla Ullevi match efter match är ett bevis på det. Nu ska vi göra det i andra forum än fotbollen och läktaren och det ska bli spännande att se vad vi kan åstadkomma. Fokuset från supportrarna har varit att man vill göra en insats för vårt lokalsamhälle vilket ligger helt i linje med vår värdegrund och vår verksamhetsplan, säger Christopher Lindahl.

Initiativet med klädinsamlingen görs ihop med supportergruppen Ultras Göteborg, som håller till på Kommandobryggan. Vi kommer tillsammans att stå på evenemangsområdet inför våra två kommande hemmamatcher. Där kommer besökarna kunna lämna in kläder i boxar och passa på att prata med oss om arbetet.

Det kommer att finnas möjlighet att lämna in kläder följande tillfällen:
• Blåvittshopen från 9 oktober till och med 3 november
• På evenemangsområdet på hemmamatcherna mot IK Sirius och IF Elfsborg.

– Vi arbetar alltid för att göra staden Göteborg bättre för alla. Tillsammans med organisationer som Stadsmissionen når vi många behövande. Ett gemensamt arbete med våra supportrar skapar ett stort engagemang och positiva effekter för hela staden. Stadsmissionen ser väldigt positivt på det här initiativet och det underlättar deras arbete. Det gör såklart att detta känns extra bra, säger Samuel Yngvesson, operativ samordnare för hållbarhet hos IFK Göteborg.

Tänk på att kläderna som lämnas in ska vara hela och rena. Nu när temperaturen sjunker så föredrar man varmare kläder även om allting givetvis uppskattas. Notera att det inte behöver vara blåvita kläder utan allt från garderoben är välkommet. Göteborgs Stadsmission har fokus på vinter- och regnkläder för både vuxna och barn just nu.