Nytt arenaavtal är klart

Till slut har IFK Göteborg valt att skriva på ett arenaavtal med kommunala arenabolaget Got Event.

IFK Göteborg arbetar med utveckling av Gamla Ullevi och dess möjligheter – med tydligt framtidsfokus. Vi vill mer. Vi vill mycket.
Vi är stolta över att kalla oss hela stadens lag. Vi tar ansvar för och vill påverka Göteborg som stad i en positiv riktning – på alla plan där vi kan bidra.
Gamla Ullevi är ett sådant exempel. Där andra kanske ser problem, begränsningar och utmaningar med arenan ser vi möjligheter.
Vi hade gärna sett att vi hade fått chansen att arbeta med de möjligheterna.

Vi tillsammans med våra supportrar förvandlar arenan till något alldeles extra varje gång vi spelar match där.
Det innebär minnen för livet för tusentals göteborgare och övriga besökare när läktarsången hörs över stora delar av vår stad. Gamla Ullevi är platsen där vi delar segrarna och stöttar varandra vid motgångar.
Det är hemma för oss.

Vi är stolta över det arbete vi har gjort tillsammans med våra supportrar där Gamla Ullevi på våra matchdagar är stadens största återkommande publika händelse.
När Ullevi detta år inte har någon konsert alls kommer IFK Göteborgs matcher att vara staden Göteborgs enskilt största publikevenemang.

Vi lockade runt 300 000 åskådare till våra hemmamatcher förra året. Vi siktar ännu högre i år.
Genom våra matcher bidrar vi till folkhälsan och breddidrotten. Våra spelare är förebilder och idoler som är med och skapar drömmar för unga tjejer och killar. Drömmar som efter slutsignalen tar form på andra fotbollsplaner och idrottsplatser runtom i Stor-Göteborg och ännu längre bort.
Vi är en stark samhällsaktör som genom vårt breda arbete runtom i staden jobbar aktivt varje dag för att göra skillnad i göteborgarnas liv.
Det är vi också stolta över.

Vi ser Gamla Ullevi som en del i den viktiga stadsutveckling som sker i vår stad. Möjligheterna är som sagt många. Men det är dyrt för IFK Göteborg att spela där. Som Göteborgs Stads enskilt största arenahyresgäst inom fotbollen betalar vi lika mycket för en match som stadens övriga fyra herrelitlag gör tillsammans.

Det finns inga alternativ till Gamla Ullevi vilket avspeglar sig i våra samtal med Got Event om nytt arenaavtal. Vi väljer att kalla det för just samtal snarare än förhandling. Med vetskapen om att IFK Göteborg måste skriva på för att ha en spelbar matcharena lämnas lite eller inget utrymme för riktig diskussion med intresse för utveckling.

Ännu en gång har vi nu signerat ett ettårigt arenaavtal. Vi har kämpat för mycket mer än så.

Det är ingen hemlighet att de begränsade ytorna för våra partners och i restaurangerna skapar en konkurrensnackdel gentemot våra allsvenska konkurrenter sett till kommersiella intäkter. Vi har många partners som vill in men där vi helt enkelt inte har plats.
Vi vill också få plats för fler supportrar på våra läktare. Även där har vi slagit i taket på många sätt.
Det är några av alla utvecklingspunkter vi vill få till.
Men realekonomiska tyngden av arenaavtalet och stadens arenaskuld gör att vi startar på kraftigt minus innan domaren ens har blåst igång matchen.

Vi läser om att elitidrotten ”subventioneras mellan en halv och en miljon kronor”.
Vi i Blåvitt talar om turismekonomiska effekter på 290 miljoner kronor för vår region och stad – direkt kopplade till när IFK Göteborg spelar på hemmaplan. Den siffran fick vi förresten från Got Events årliga rapport.
Vi får berättat för oss om kostnader för investeringar på arenan.
Vi i Blåvitt pekar på möjligheter som skapar nya intäkter för såväl Göteborgs Stad som dess invånare, föreningslivet och IFK Göteborg.

Samtidigt förstår vi att Got Event tvingas arbeta med eftersatta arenor. Det har byggts upp en ”arenaskuld” i evenemangsstaden, med arenor som håller för låg kvalitet. Det gör det också svårt för arenabolaget att fullt ut stötta IFK Göteborgs tillväxt och konkurrenskraft som ett publiklag inom svensk fotboll. Men vi i och kring föreningen måste värna IFK Göteborgs utveckling.

2024 års arenaavtal är påskrivet. Men för IFK Göteborg fortsätter kampen för att skapa maximalt värde med de förutsättningar vi har – samtidigt som vi måste driva på utvecklingen för en bättre arenaframtid på kort och lång sikt.

För IFK Göteborg har nästa års förhandling börjat nu.
Är Got Event och Göteborgs Stad redo att ta diskussionen den här gången?