Rapport från årsmötet 2024

Stort intresse för medlemsdemokratin.

527 personer närvarade vid IFK Göteborgs årsmöte 2024 på Elite Hotel, vara 470 var röstberättigade.
Dessutom följde ytterligare 1 015 personer mötet över nätet.

Mötet inleddes av ordförande Richard Berkling, följd av teknisk direktör Ola Larsson och sportchef A-lag Dam Peter Svanström som rapporterade om det föregående verksamhetsåret och det nuvarande verksamhetsåret utifrån sina roller.

Efter att Hjalmar Jonsson och Sebastian Eriksson tackats av för sina insatser i IFK Göteborg valdes Hans Rothenberg till mötesordförande, och Peter Brandt till mötessekreterare.

Styrelseordförande Richard Berkling, klubbdirektör Håkan Mild och ekonomichef Marcus Hermansson rapporterade därefter om det gångna året.

I fokus var bland annat det ekonomiska resultatet, de sportsliga resultaten och verksamhetens dagliga arbete.

Punkt 15 och 16 på dagordningen behandlade val av föreningens ordförande på ett år, samt val av föreningens styrelseledamöter på två år.

Sittande styrelseordförande Richard Berkling omvaldes till ordförande för IFK Göteborg Fotboll.
Teresa Utkovic, Peter Brandt, Rickard Ärlig och Fredrik Karlsson omvaldes samtliga som styrelseledamöter.

Punkt 18 behandlade val av ledamöter i valberedningen där ledamoten Marcus Toremar sedan tidigare aviserat att han inte skulle ställa upp för omval.

Valberedningens ordförande Fredrik Abrahamsson och Jörgen Wistrand ställde båda upp för omval.

Ytterligare ett förslag på valberedning hade inkommit som bestod av Olof Myhrman som ordförande, samt Adam Arvidsson och John Pettersson som ledamöter.
Mötet bestämde att en ny valberedning skulle bestå av Olof Myhrman, Adam Arvidsson och John Pettersson.

Därefter följde behandling av styrelsens förslag på de inkomna motionerna.

På de inkomna motionerna till årsmötet blev utfallet följande:

“Halsduk”, Willy Kölborg – bifall

“Revidera nuvarande kärnvärden och handlindsplan”, Tony Svedenfjord – avslag

“Återbetalning/överlåtelse årskort”, Anders Mellgren – bifall

“Nå en sexstjärnig akademi”, Måns Dolge – bifall

“Inga affärer med saudiska klubbar”, Måns Dolge – avslag.

Följande priser och utmärkelser delades ut:

Förtjänstmedalj i guld:

Tage Kristoffersson

Mats Engström

Cecilia Andersson

Göran Bjärnesjö

Lennart Franssons Minnesfond (ungdomstränare)

Michael Svantesson

Leif Nilssons Minnesfond (yngre lovande tränare)

Oscar Karlsson

Josef Holsters Minnespokal

Ben Magnusson