IFK Göteborgs nej till VAR

Vår position kvarstår.

IFK Göteborg arbetar aktivt för att VAR inte ska införas.
Redan vid årsmötet 2021 beslutade IFK Göteborgs medlemmar att föreningen ska arbeta för att systemet VAR (Video Assistant Referee) inte ska införas i svensk fotboll.
Vi vill påminna om detta då debatten om det tekniska hjälpmedlet ännu en gång har aktualiserats.

Sedan årsmötesbeslutet 2021 arbetar IFK Göteborg aktivt med VAR-frågan i olika diskussioner och forum där den är aktuell.

Utöver detta har IFK Göteborg även inkommit med en skrivelse – tillsammans med flera andra elitklubbar – till Svenska Fotbollförbundet om frågan.
Skrivelsen ställdes till Förbundsstyrelsen, med kopior till styrelserna i Svensk Elitfotboll, Elitfotboll Dam och till samtliga förbundsdistrikt.

Avsikten med skrivelsen var att tydliggöra föreningarnas ställningstagande mot VAR i svensk fotboll. Samtidigt ville vi presentera en sammanhållen och överskådlig argumentation mot systemet, så som den uttryckts i undertecknande föreningars medlemsmotioner.

Läs gärna mer här.

Vill du bli medlem i IFK Göteborg och vara med och påverka? Läs mer här.